آخرین مطالب

طراحی سایت سورا - راهنمایی شما برای استفاده از سطوح سیستم پدال کمکی
راهنمایی شما برای استفاده از سطوح سیستم پدال کمکی
طراحی سایت سورا - ۱۱ ارتقای مقرون به صرفه برای دوچرخه برقی شما
۱۱ ارتقای مقرون به صرفه برای دوچرخه برقی شما
طراحی سایت سورا - دوچرخه سواری ایمن در هوای بارانی
دوچرخه سواری ایمن در هوای بارانی
طراحی سایت سورا - چقدر اندازه چرخ در دوچرخه‌های برقی مهم است؟
چقدر اندازه چرخ در دوچرخه‌های برقی مهم است؟
طراحی سایت سورا - نکات مهم برای رکاب زدن در برف و نگهداری از دوچرخه برقی در زمستان
نکات مهم برای رکاب زدن در برف و نگهداری از دوچرخه برقی در زمستان
طراحی سایت سورا - بررسی دقیق سنسورهای کادانس (سرعت سنج) و گشتاور در دوچرخه‌های برقی
بررسی دقیق سنسورهای کادانس (سرعت سنج) و گشتاور در دوچرخه‌های برقی
طراحی سایت سورا - آشنایی با باتری دوچرخه برقی : ولت، وات و آمپر-ساعت
آشنایی با باتری دوچرخه برقی : ولت، وات و آمپر-ساعت
طراحی سایت سورا - آشنایی با دوچرخه برقی : از اصول اولیه تا مزایا
آشنایی با دوچرخه برقی : از اصول اولیه تا مزایا
طراحی سایت سورا - شست و شوی صحیح دوچرخه برقی
شست و شوی صحیح دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - دوچرخه مید-درایو یا هاب-درایو : مزایا و معایب
دوچرخه مید-درایو یا هاب-درایو : مزایا و معایب
طراحی سایت سورا - ۱۶ لوازم جانبی ضروری برای دوچرخه برقی
۱۶ لوازم جانبی ضروری برای دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - ظهور دوچرخه های برقی تسمه ای: مزایا و معایب
ظهور دوچرخه های برقی تسمه ای: مزایا و معایب
طراحی سایت سورا - نگاهی نزدیک تر به باتری دوچرخه برقی
نگاهی نزدیک تر به باتری دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - ۱۰ نکته مفید برای خرید یک دوچرخه برقی
۱۰ نکته مفید برای خرید یک دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - ایمنی بیشتر برای راندن دوچرخه برقی
ایمنی بیشتر برای راندن دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - باتری دوچرخه برقی با پدال زدن شارژ میشه ؟
باتری دوچرخه برقی با پدال زدن شارژ میشه ؟
طراحی سایت سورا - چطور یک دوچرخه برقی انتخاب کنیم
چطور یک دوچرخه برقی انتخاب کنیم
طراحی سایت سورا - دوچرخه برقی بخریم یا ماشین ؟
دوچرخه برقی بخریم یا ماشین ؟
طراحی سایت سورا - چرا دوچرخه های برقی گران هستند
چرا دوچرخه های برقی گران هستند
طراحی سایت سورا - مشکلات دوچرخه برقی ارزان
مشکلات دوچرخه برقی ارزان
طراحی سایت سورا - ۱۰ تا از فواید دوچرخه برقی
۱۰ تا از فواید دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - بهینه ترین راه های استفاده از دوچرخه برقی
بهینه ترین راه های استفاده از دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - چه چیزهایی را هنگام خرید دوچرخه برقی در نظر بگیریم
چه چیزهایی را هنگام خرید دوچرخه برقی در نظر بگیریم
طراحی سایت سورا - چگونه طول عمر باتری دوچرخه برقی  خود را افزایش دهیم
چگونه طول عمر باتری دوچرخه برقی خود را افزایش دهیم
طراحی سایت سورا - چرا شما یک دوچرخه برقی خیلی سریع نمی‌خواهید ؟
چرا شما یک دوچرخه برقی خیلی سریع نمی‌خواهید ؟
طراحی سایت سورا - دوچرخه مناسب برای بانوان
دوچرخه مناسب برای بانوان
طراحی سایت سورا - مزیت دوچرخه برقی در دنیای مدرن
مزیت دوچرخه برقی در دنیای مدرن
طراحی سایت سورا -  دوچرخه برقی | از تولد تا امروز
دوچرخه برقی | از تولد تا امروز

برچسب ها

دوچرخه برقی بخریم یا ماشین ؟

دوچرخه برقی بخریم یا ماشین ؟

امیر تهرانی

06 اردیبهشت 1403 19:42

دوچرخه برقی بخریم یا ماشین ؟

بحث درباره انتخاب بین دوچرخه برقی و ماشین برای رفت و آمد های داخل شهر، در دورانی که ما در آن به محیط زیست بیشتر توجه می‌کنیم، از هر زمان دیگری مهم تر است. ما در این سری از مقاله های آدوا بهترین گزینه برای سبک زندگی شما را مورد بررسی قرار می‌دهیم.



قبلا میدونستم که اگر تصمیم بگیرم برخی از اوقات فراغت روزانه خودم رو با دوچرخه به جای خودرو بگذرونم، چه فواید و خوبی هایی داره. یک خودرو کمتر توی جاده، کربن‌دی‌اکسید کمتر داخل هوا، کمتر شدن چربی های دور شکمم، و به عبارتی من یه آدم سالم تر و خوشحال تری هستم.

جدیدا پدرم مرا به چالشی کشید که همان تصمیم را در مورد رفت وآمد روزانه ام به دبیرستان نیز بگیرم. ( با دوچرخه برم دبیرستان ؟! ) اما وقتی نشستم با خودم درباره این موضوع فکر کردم، فهمیدم که اگر تصمیم بگیرم روزانه با دوچرخه به دبیرستان برم، همان فواید قبلی به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کنه .


چالش رفت و آمد : تعویض ماشین با دوچرخه برقی



طی کردن مسافت ۱۰ کیلومتری یک طرفه از خونه تا دبیرستان با ماشین حدود ۱۴ دقیقه زمان می‌برد. وقتی که ترافیک سنگین باشه و پشت چندین چراغ قرمز متوقف بشویم، گاهی ممکن است ۲۰ دقیقه یا بیشتر زمان ببرد. اما با دوچرخه برقی چجوری میشه ؟


چه چیزی راجب دوچرخه برقی می‌دانید ؟



یک دوچرخه جدید به نام senator از شرکت viva که توسط شرکت آدوا برقی سازی شده، من رو به دوچرخه سواری جذب کرد . این دوچرخه باحال و باکیفیت که از ابتدا به عنوان یک دوچرخه جاده ای ساخته شده، شرکت آدوا آن را به دوچرخه ای الکتریکی تبدیل کرده. با وجود اینکه دوچرخه های برقی موجود در بازار که از موتورمیانی قدرت می‌گیرند قیمت های زیادی دارند، اما دوچرخه های برقی آدوا به دلیل آنکه توسط خود شرکت آدوا برقی سازی شده و جلوی افزایش قیمت هایی که توسط واسطه های مختلف ایجاد می‌شود را گرفته قیمتی مناسب دارند. موتور های این دوچرخه برقی دارای قابلیتی به نام پدال کمکی هست که هرموقع در مسیر های شیب دار سختم بود پدال بزنم، با قدرت ۵۰۰ واتی که داره، کمکم می‌کنه یا حتی میتونم با شیفتر فقط با موتور و بدون پدال زدن حرکت کنم.



همچنین یک صفحه نمایش کامپیوتری وجود داره که به من سرعت، وضعیت باتری، سطح پدال-کمکی را نشان می‌دهد. سیستم پدال کمکی این دوچرخه ساده اما مفید و کاربردیه، دارای پنج سطح است و سرعت آن حداکثر به ۴۰ کیلومتر بر ساعت میرسه، که خب به اندازه کافی سریع هست، مخصوصا اینکه به نظر مامانم هم سرعتش کافیه .



رفت و آمد با دوچرخه برقی یا ماشین ؟


در حین تست دوچرخه برقی جدیدم، مقایسه ای بین رفتن با دوچرخه برقی به دبیرستان یا رفتن با خودرو انجام دادم. اشتباه فکر نکنید، من عاشق ۲۰۶ مشکی خودم هستم، فقط می‌خوام بین دوتا وسیله نقلیه مورد علاقه خودم مقایسه ای انجام بدم. همان مسافت همیشگیم به دبیرستان رو با دوچرخه برقی خودم در حدود ۲۵ دقیقه بدون توقف و با سرعت ثابت طی کردم.

این مسیر اکثرا از مسیر های مناسب دوچرخه سواری تشکیل شده و از طولانی‌ترین خیابان‌های شهر که به طور معمول با اتومبیل رانندگی می‌کنم، می‌گذرد، اما تعداد کمتری چراغ راهنمایی و رانندگی دارد. بهتر از همه این هست که وقتی برای رسیدن به مقصدم از دوچرخه برقی استفاده می‌کنم، بدون اینکه به نظر بیاد، ورزش کردم و کالری سوزوندم. همچنین اینکه دوچرخه برقی آدوا مدل سناتور بعد از رفت و برگشت به دبیرستان، هنوز نصف باتریش شارژ داشت.



شاید بزرگ‌ترین تفاوتی که متوجه شدم، اختلاف بین پارک کردن اتومبیلم و قفل کردن دوچرخه‌م است. هر وقت با اتومبیل به دبیرستان می‌رسم، پیدا کردن یک جای پارک خیلی زمان بر و حوصله سر بر است. معمولا در پارکینگ به دور خودم می‌چرخم و مثل این است که انگار در یک روز تعطیل در بازار بزرگ تهران گم شده باشم!

در نهایت، یک جای پارک پیدا می‌کنم، اما اغلب اوقات در جایی دورافتاده قرار دارد، که این یعنی باید مسافت زیادی را برای رسیدن به کلاسم راه برم.

من با ورزش کردن هیچ مشکلی ندارم، اما واقعا این موضوع یک عامل متغیر مهم است که باعث می‌شود سروقت به کلاسم نرسم. خوشبختانه برای پارک کردن دوچرخه مشکلی وجود نداره و جدیدا در یکسری از محل های نزدیک به دبیرستان یا دانشگاه جای پارک مخصوص دوچرخه قرار دادند. رسیدن به موقع به کلاس با دوچرخه برقی میتونه همونقدری راحت باشه که با اتوموبیل باشیم، البته اگر جای پارک بتونیم پیدا کنیم !

 

کمتر شدن مخارج

علاوه بر صرفه جویی در زمان، یک نکته مهم دیگر که دانشجویان و دانش‌آموزان ارزش آن را خوب می‌دانند، صرفه جویی در هزینه های رفت و آمد به دبیرستان یا دانشگاه با دوچرخه برقی است. اگر هزینه های جانبی و مصرفی خودرو را در نظر نگیریم، به طور تقریبی در هر ماه ۴۰۰ هزار تومان هزینه بنزین (با توجه به قیمت فعلی بنزین) می‌شود که با توجه به نوع خودرو می‌تواند متغیر باشد . این هزینه ها برای یک دانش‌آموز یا دانشجو که اگر کار پاره وقت هم داشته باشد، می‌تواند بعد از چند ماه مبلغ قابل توجهی را ذخیره کند.

یک نکته مهم رو فراموش نکنید، دزدی دوچرخه های برقی در دبیرستان و دانشگاه ها مشکل رایجی است. لوازم جانبی ضروری مثل قفل دوچرخه با کیفیت می‌تواند از دزدیده شدن دوچرخه شما جلوگیری کند و همچنین بهتر است که باتری دوچرخه برقی خود را موقع پارک کردن از آن جدا کنید و با خودتان نگه دارید.

 

مزیت های رفت و آمد به دبیرستان با دوچرخه برقی


ده تا از مزیت هایی که من خودم خیلی لذت بردم از عوض کردن دوچرخه برقی با ماشین :

۱- ذخیره پول بنزین

۲- ذخیره هزینه عضویت باشگاه

۳- آرامش ذهن و جسم

۴- حفظ سلامت قلبی

۵- سریع تر از راه رفتن

۶- سر حال موندن

۷- از محیط اطرافت نهایت لذت رو میبری

۸- از بین ماشین های گیر کرده در ترافیک رد میشی

۹- در کاهش آلودگی هوا تاثیر داری

۱۰- حسادت دوستای تنبلت رو تحریک می‌کنی!

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت توسعه قوای محرکه دینا است.

طراحی و توسعه توسط شرکت سورا