چرا شما یک دوچرخه برقی خیلی سریع نمی‌خواهید ؟

چرا شما یک دوچرخه برقی خیلی سریع نمی‌خواهید ؟

امیر تهرانی

27 دی 1402 18:41

چرا شما یک دوچرخه برقی خیلی سریع نمی‌خواهید ؟

با افزایش محبوبیت دوچرخه‌های برقی، بسیاری می‌خواهند سرعت‌هایی بیشتر از دوچرخه‌های معمولی را تجربه کنند، ولی تنها به این دلیل که دوچرخه‌های برقی می‌توانند سریع حرکت کنند، مناسب نیست که حد و حدود دوچرخه برقی را تحت فشار قرار دهیم.

هر نوع دوچرخه‌ای، سنتی یا برقی، وقتی سوار می‌شوید، لحظاتی در سراشیبی‌ها وجود دارد که می‌توانید ترمزها را رها کنید و با سرعت زیادی پدال بزنید و تا پایین به صورت دیوانه‌وار حرکت کنید. این لحظات خیلی ویژه و جذاب هستند، به‌ویژه زمانی که جاده مستقیم است و هیچ عابر پیاده یا ترافیکی در مسیر وجود ندارد. مهم ترین دلیلی که نمی‌توانید همیشه با سرعت بالا حرکت کنید، وجود افراد یا موانع مختلف در جاده هستند که با سرعت کمتر حرکت می‌کنند. مشکلات دیگر نیز مثل قوانین ترافیکی محلی و مسائل مربوط به طراحی و کیفیت دوچرخه می‌باشد که می‌تواند بسیار بستگی به سیستم ترمز دوچرخه داشته باشد یا حتی باعث شکستگی قطعات دوچرخه شود.


سرعت کشنده است!




قوانین دوچرخه‌های برقی اغلب اجازه پشتیبانی توان موتوری که سرعتی بیش از ۳۵ کیلومتر بر ساعت را تامین کنند نمی‌دهند. هر چه سریع‌تر حرکت کنید، اثر ضربه‌ای که در صورت برخورد با کسی یا مانعی خواهید داشت، بیشتر خواهد بود و این یعنی خطر آسیب به دوچرخه سوار بیشتر می‌شود.

 نیرو یا ضربه ای که در اینجا داریم درباره آن صحبت می‌کنیم با جرم و میزان سرعت رابطه مستقیم دارد. لزومی ندارد که بخواهیم وارد بحث های فیزیک دبیرستان شویم ولی به عنوان مثال اگر وزن دوچرخه و دوچرخه سوار را ۸۰ کیلوگرم فرض کنیم و با سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند، موقع برخورد با عابر پیاده یا مانع نیرویی برابر با ۸۰۰ نیوتن به شخص وارد می‌شود. اما اگر سرعت حرکتش را به ۵۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهد نیرویی برابر با ۴۰۰۰ نیوتن به عنوان ضربه در کسری از ثانیه به شخص و مانع یا عابر پیاده وارد می‌شود. برای اینکه نسبت به این عدد نیرو حس داشته باشید لازم است که بگویم این ضربه برای کشته شدن کافی است !


نقص هایی در طراحی

برای اینکه یک دوچرخه برقی قادر به مدیریت سرعت‌های بالاتر باشد، نیاز به چیزی فراتر از یک موتور بزرگ و قدرتمند دارد.




وقتی در حال گذشتن از یک سراشیبی با سرعت بالا هستید و یک شخص مسنی که در حال پیاده‌روی است در مسیر شما قرار میگیرد، آیا می‌توانید به موقع متوقف شوید؟ ترمزها بسیار حیاتی هستند. ترمزهای دیسک هیدرولیکی چهار پیستونی Magura MT5 که در دوچرخه‌های کوهستانی با کیفیت و گران قیمت استفاده می‌شوند، به طور ویژه برای کاهش سرعت های بسیار سریع طراحی شده‌اند. اکثر دوچرخه‌ها دارای ترمزهای دیسکی سیمی هستند، اما بسیاری از آن‌ها توانایی توقف موثر را ندارند. ما در تیم آدوا نیز با داشتن اطلاعات کامل نسبت به این موضوع، دوچرخه های خود را به ترمز های لقمه‌ای مجهز کردیم، چرا که علاوه بر داشتن ایمنی و کیفیت بالاتر نسبت به ترمز های دیسکی، قیمت بسیار مناسبی دارند.

هر چه توان بیشتری از موتور درخواست کنید، بیشتر از باتری مصرف می‌شود. به طور کلی، برای حفظ سرعت‌های بالا برای اکثر مواقع، نیاز به یک باتری قدرتمند دارید. به طور کلی واضح است که وزن زیاد دشمن بهره‌وری در دوچرخه است - به عنوان مثال، ایلان ماسک از دلایل بسیار زیادی برای رد کردن ساخت ماشین های تسلا مدل S با قابلیت طی کردن مسافتی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر استفاده کرده، چرا که نیاز به باتری بزرگتر است که منجر به وزن بیشتر خودرو ها می‌شود. چنین موضوعی در مورد طراحی و رانندگی لذت بخش دارای اهمیت است و همین اصل برای دوچرخه‌های برقی هم نیز صدق می‌کند - دوچرخه‌های سبک‌تر بیشترین لذت را دارند، در حالی که دوچرخه‌های سنگین با باتری‌های بزرگ از انعطاف پذیری کمتری برخوردار هستند.

کیت های برقی آدوا با داشتن وزنی در حدود ۸ کیلوگرم، می‌توانند ضمن حفظ وزن مناسب برای دوچرخه، این لذت را برای شما فراهم کنند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت ما دیدن کنید.


قوانین !

درسته که قوانین دقیق یا به خصوصی در رابطه با دوچرخه یا دوچرخه برقی در کشور ما مدون نشده، ولی خب بهتر است قوانینی که در آمریکا یا اروپا در مورد دوچرخه برقی وضع کردند را بدانیم تا بتوانیم به نوعی در کشور خودمان رعایتش بکنیم به جهت ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری با رعایت قوانین نانوشته ای که فقط در بین علاقه‌مندان دوچرخه حفظ می‌شود تا بلکه مثل قوانین راهنمایی رانندگی به عموم مردم آموزش داده شود.

پس از بررسی مجموعه‌ای از دلایل که یک راننده متعهد و با ملاحظه ممکن است از یک دوچرخه برقی فوق‌سریع خوشش نیاید، حال باید به قوانین ترافیک نگاه کنیم. گروه صنعت دوچرخه با نام People For Bikes موفق شده است بالای 35 ایالت آمریکا را متقاعد کند تا قوانین منطقی را برای دوچرخه‌های برقی اعمال کنند که به طور کلی به نام "سیستم سه کلاس دوچرخه برقی" شناخته می‌شود. شما می‌توانید اگر علاقه‌مند بودید در رابطه با این قوانین مصوب در آمریکا بیشتر مطالعه کنید.

اگر نیروی انتظامی مشاهده کند که شما با دوچرخه برقی خود به طور غیرقانونی سواری می‌کنید، ممکن است جریمه شوید یا دستگاه شما مصادره شود. اگر باعث وقوع یک حادثه شده باشید، قاعدتا طبق قوانین مربوطه با شما برخورد خواهد شد.

به جز مقررات سرویس ملی پارک‌ها در مورد استفاده از دوچرخه‌های برقی در اراضی فدرال، هیچ قانون فدرال مرکزی در مورد دوچرخه‌های برقی وجود ندارد. قبل از خرید دوچرخه برقی خود، نگاهی به مجموعه قوانینی که در موردش صحبت کردیم بیندازید تا ببینید آیا قانوناً مجاز هستید که با یک دوچرخه برقی با سرعت بالاتر سواری کنید یا خیر.


خود دانی !

به عنوان یک توصیه نهایی، یکی از قیمت‌های آزادی این است که باید به صورت شخصی مسئولیت پذیر باشید. بدون شک نمی‌خواهید به دیگران آسیب بزنید یا حتی خودتان را در بیمارستان ببینید. گاهی اوقات ممکن است جذاب باشد سرعت بالایی داشته باشید، اما قطعا نه برای همیشه. از محدودیت‌های دوچرخه خود و سایر موانع جاده ای و مسیرهای پیاده‌رو آگاه باشید و ایمن باشید. ایمن بودن معمولا به معنای کمی کندتر رفتن است، و این به نفع شما و همه اطرافیانتان است.

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت توسعه قوای محرکه دینا است.

طراحی و توسعه توسط شرکت سورا