چگونه طول عمر باتری دوچرخه برقی خود را افزایش دهیم

چگونه طول عمر باتری دوچرخه برقی  خود را افزایش دهیم

امیر تهرانی

05 بهمن 1402 22:15

چگونه طول عمر باتری دوچرخه برقی  خود را افزایش دهیم

باتری‌های دوچرخه برقی از فرسایش و ضربه‌پذیری در امان نیستند. با این حال، با مراقبت مناسب و چند روش هوشمندانه، می‌توانید مطمئن شوید که قلب دوچرخه برقی شما قوی بماند و بیشتر عمر کند. باتری بدون تردید مهم‌ترین قسمت دوچرخه برقی شماست، که بهتون کمک می‌کند تا از دوچرخه سواری طولانی‌تری لذت ببرید که حتی فکرش را هم نمی‌توانستید کنید. با این حال، نگهداری منظم و عادت های رفتاری در حین دوچرخه سواری برای بیشتر کردن عمر باتری دوچرخه برقی خیلی مهم است.


باتری دوچرخه برقی خودتان را بشناسید

برای طی کردن بیشترین مسافت ممکن با یک بار شارژ، ابتدا باید باتری دوچرخه برقی خود را بشناسید و مشخصات دقیق آن مثل ظرفیت، توان، زمان شارژ یا دشارژ و... باتری را بدانید . در دفترچه راهنمای محصولات آدوا نیز میتوانید تمامی اطلاعات لازم را مطالعه کنید.


انواع باتری دوچرخه برقی

اولین دوچرخه‌های برقی از باتری‌های سرب-اسید استفاده می‌کردند، این باتری‌ها، سنگین و حجیم هستند چرا که چگالی انرژی پایینی دارند(نسبت ذخیره انرژی به حجم آنها کم می‌باشد) که عموما در خودروها استفاده می‌شوند و زمان زیادی برای شارژ می‌طلبند. بنابراین، دوچرخه‌های برقی مدرن اکنون از باتری‌های لیتیوم-یون استفاده می‌کنند که همچنین دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها را نیز تامین انرژی می‌کنند. این باتری‌ها کوچک، سبک و مطمئن تر هستند و باید به طور صحیح شارژ شوند تا به شما انرژی لازم برای دوچرخه‌سواری بدهند. آن‌ها همچنین بی‌خطر و قابل بازیافت هستند و می‌توانند تا ۱٬۰۰۰ سیکل کار کنند اگر که به درستی مراقبت شوند. برای مثال اگر شما روزانه ۳۰ کیلومتر پیمایش داشته باشید و هفته ای دو الی سه مرتبه دوچرخه را شارژ کنید، تا پنج سال نیاز به تعویض باتری نخواهید داشت.


چگونه باتری دوچرخه برقی کار میکند

دوچرخه های برقی معمولا دارای باتری‌هایی با توان 200 تا 500 وات هستند. باتری‌های دوچرخه برقی در ولتاژهای 24 تا 72 ولت موجود هستند. ولت، اندازه‌گیری سرعت حرکت الکترون‌ها است که قدرت توان الکتریکی را تعیین می‌کنند. جریان نامی باتری های دوچرخه برقی معمولا در بازه 15 تا 20 آمپر می باشد. آمپر برابر است با حجم یا مقدار قدرت الکتریکی که می‌تواند فوران کند. شارژ جزئی و متناوب بیشتر از حد معمول ممکن است بر عمر باتری شما در طولانی مدت تأثیر بگذارد.

مانند گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها، باتری‌های دوچرخه برقی با وصل کردن یک شارژر و وصل کردن آن به یک پریز دیواری شارژ می‌شوند. باتری‌های دوچرخه برقی دارای یک سیستم مدیریت هستند که سطوح انرژی را نظارت می‌کند تا از شارژ کم یا زیاد حداکثر جلوگیری را کند، اما بهتر است برای مدت طولانی آن را در شارژ نگه ندارید. باتری‌ها را می‌توان هنگامی که هنوز به دوچرخه متصل هستند شارژ کرد یا آن ها را جدا کرده و به صورت خارجی شارژ شوند.



روش‌هایی برای افزایش عمر باتری دوچرخه برقی

عمر باتری دوچرخه برقی شما می‌تواند با رعایت منظم چندین روش اصولی، بیشتر شود، شامل:


بررسی و نگهداری منظم

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش عمر باتری دوچرخه برقی شما، بررسی منظم اجزا و عملکرد آن است. به عنوان مثال :

• پاکسازی و سفت کردن اتصالات: سواری با دوچرخه برقی با زنجیر کثیف یا گل و لای در سیستم پیشرانه (خودرو یا طبق) باعث اتلاف انرژی شده و باتری دوچرخه را زودتر خالی می‌کند در همین جهت بهتر است دوچرخه خود را تمیز نگه داشته و زنجیر آن را روانکاری کرده و تنظیم بودن باد لاستیک ها مطمئن شوید .


بررسی سلامت BMS

ابتدا باید بدانیم BMS چیست و چه نقشی را در باتری ایفا می‌کند ؟

Battery Management System یا BMS در واقع یک برد الکترونیکی است که برای نظارت بر عملکرد یک پک باتری طراحی شده. این برد وظیفه نظارت بر شارژ و دشارژ و کنترل ولتاژ سلول‌های باتری و دمای سلول ها رو دارد به این شکل که علاوه بر بررسی و عملیات های گفته شده در زمان دشارژ، اولین سلول لیتیومی که به پایین ترین ولتاژ برسید (که برای باتری لیتیوم-یون در حدود ۳ ولت است و اگر به پایین تر از این حد برسد دیگر قابلیت استفاده را ندارد و به اصطلاح به خواب عمیق می رود (خراب میشود)) bms با قطع کردن جریان مانع از افت بیشتر ولتاژ می شود و به طور مشابه در زمان شارژ پس از رسیدن به 4.1 ولت مانع از شارژ بیشتر می شود. ما در تیم آدوا با ساختن استند تست BMS، مطابق با فناوری و تکنولوژی روز دنیا، توانایی انجام تست سلامت (برای مصرف کنندگان)، تست خستگی، دوام و عمر (برای وارد کنندگان و فروشندگان BMS) را داریم و می‌توانید و از این خدمات آدوا بهره‌مند شوید.


عادت های دوچرخه سواری تاثیرگذار بر عمر باتری

نحوه سواری شما با دوچرخه برقی نیز می‌تواند بر عمر باتری تأثیر بگذارد. به عنوان مثال:

• استفاده مؤثر از حالت پدال کمکی(Assist) : حالت پدال کمکی دوچرخه برقی شما را به یک وسیله نقلیه‌ی hybrid ( دو نیرویی ) تبدیل می‌کند؛ به نحوی که در حین رکاب زدن شما موتور نیز فعال شده و دوچرخه سواری را برای شما راحت تر می‌کند. در این حالت شما پیمایش بیشتر در مقابل مصرف باتری کمتر خواهید داشت. یکی از ویژگی های دوچرخه های مید درایو آدوا نیز همین قابلیت پدال کمکی است که می توانید از آن بهینه ترین استفاده را داشته باشید .

• جلوگیری از شرایط متناقض: آب و هوایی که در آن سواری می‌کنید، مستقیماً بر عمر باتری دوچرخه برقی تأثیر می‌گذارد و ممکن است نتوانید در شرایط بسیار سرد یا گرم به فاصله زیادی سواری کنید. به قول سایت دوچرخه‌های شنگمیلو که می‌گوید: "اگر باتری به طور مکرر در معرض گرمای شدید یا سرمای شدید قرار گیرد، به درستی عمل نخواهد کرد و زودتر خالی می‌شود یا هنگام وصل شدن به پریز برق کاملاً شارژ نخواهد شد. در نهایت، این منجر به کاهش عمر و عملکرد باتری می‌شود."



اشتباهاتی که طول عمر باتری شما را کوتاه می‌کنند

با توجه به این روش‌هایی که در ادامه می‌گوییم، باید از اشتباهات جدی که می‌توانند عمر باتری را کاهش دهند، خودداری کنید، از جمله:

• مراقبت از باتری در زمستان: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که می‌توانید انجام دهید، نادیده گرفتن نگهداری باتری در ماه‌های زمستان است، مانند گذاشتن باتری شارژ نشده برای چند ماه در کیف یا جایی دیگر.

• مراقب باشید باتری به خواب عمیق نرود: برای بهره‌برداری بهتر از باتری، نباید آن را به طور کامل خالی کنید. این کار ممکن است باعث جلوگیری از شارژ کامل باتری و کاهش ظرفیت آن در آینده شود.

• باتری را باز نکنید: باتری‌های لیتیوم-یون از پودر لیتیوم قابل اشتعال استفاده می‌کنند که ممکن است در تماس با اکسیژن مشتعل شود. بنابراین، اگر سعی در باز کردن آن داشته باشید، خطر بالایی وجود دارد که باتری آتش بگیرد. اگر برای باتری مشکلی ایجاد شد، تلاش نکنید که آن را بررسی یا تعمیر کنید، بلکه آن را به نمایندگی ببرید تا تعمیر یا تعویض شود. برای این منظور می‌توانید با تکنسین های آدوا ارتباط برقرار کنید تا به صورت اصولی مشکل باتری شما بررسی و رفع شود.


اهمیت نگهداری مناسب باتری

کارایی باتری حتی زمانی که استفاده نمی‌شود نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، پس از شارژ کردن و رها کردن باتری در یک گوشه خودداری کنید. همانطور که سایت دوچرخه‌های جویس‌ می‌گویند: "اگر در زمستان دوچرخه سواری نمی‌کنید، مهم است که باتری را در داخل خانه نگه دارید و در سطح شارژ مناسب ذخیره کنید. سطح شارژ را در حالت 50% نگه دارید هنگام ذخیره‌سازی."

باتری شما باید در دمای اتاق و در یک مکان خشک نگهداری شود تا هنگام قرار دادن آن بر دوچرخه و استفاده مجدد، سلامت بهینه باتری تضمین شود.

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت توسعه قوای محرکه دینا است.

طراحی و توسعه توسط شرکت سورا