ایمنی بیشتر برای راندن دوچرخه برقی

ایمنی بیشتر برای راندن دوچرخه برقی

امیر تهرانی

21 خرداد 1403 16:26

ایمنی بیشتر برای راندن دوچرخه برقی

دوچرخه‌های برقی می‌توانند بسیار جذاب باشند، اما مثل همه‌ی چیزهای جذاب، با برخی خطرات همراه هستند. در اینجا می‌توانید این خطرات را پیش بینی کرده و یک سواری ایمن و راحت را تجربه کنید.

هنگامی که برای اولین بار دوچرخه برقی سوار می‌شوید، به سرعت متوجه می‌شوید که چرا اینقدر جذاب هستند. دیگه سربالایی ها هیچ سختیی نداره و می‌توانید در کسری از ثانیه شتاب بگیرید. همچنین، دوچرخه‌های برقی بسیار مورد توجه افراد میان سال نیز هست، چرا که قبلا با دوچرخه های معمولی نمی‌توانستند بدون صرف کردن تلاش زیاد مسافت های بیشتری را طی کنند.

علی‌رغم تمام دلایل جذابی که برای خرید یک دوچرخه برقی وجود دارد، معایب خود را نیز دارند. اگر اقدامات ایمنی لازم را انجام ندهید، ممکن است به خودتان یا دیگران آسیب بزنید. بیایید در این سری از مجله آدوا روش‌هایی برای دوچرخه سواری ایمن با یک دوچرخه برقی را بررسی کنیم.


کلاه ایمنی دوچرخه سواری بپوشید


به گفته سازمان غیرانتفاعی Helmets.org، در 97 درصد موارد فوت در حوادث دوچرخه‌سواری در ایالت نیویورک، دوچرخه‌سوار کلاه ایمنی نداشته است. اکثریت این حوادث با آسیب‌های که به سر وارد می‌شود ارتباط داشته‌اند.

اگرچه در اکثر کشور ها از لحاظ قانونی الزام به استفاده از کلاه ایمنی برای دوچرخه‌سواری نیست، اما آمارهایی مانند آنچه در بالا گفته شد نشان می‌دهد که یک کلاه ایمنی می‌تواند جان شما را نجات دهد. آیا حفظ زیبایی موهایتان آنقدر مهم است که این ریسک را بپذیرید؟! به ویژه اگر تنها دوچرخه‌سواری می‌کنید و دوستانتان نمی‌توانند در صورت وقوع حادثه به سرعت خودشان را به شما برسانند، استفاده از کلاه ایمنی باید یک تصمیم اجباری باشد.


توی دید باش !


هرچند که استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند در صورت برخورد با خودرو جلوی شکستن جمجمه شما را بگیرد، اما بسیاری ترجیح می‌دهند اصلاً توسط خودرو ضربه نبینند. واقعیت شهرهای شلوغ این است که خودروها ممکن است خیلی نزدیک به شما عبور کنند که باعث ایجاد ناراحتی می‌شود، اما دیده شدن شما حداقل به رانندگان باوجدان بیشتری این امکان را می‌دهد که شما را از دور ببینند.

بسیاری از دوچرخه‌های برقی دارای چراغ‌های جلو و عقب متصل به باتری اصلی هستند. این چراغ‌ها انرژی کمی از باتری مصرف می‌کنند، بنابراین ارزشش را دارد که با روشن بودن آن‌ها حتی در ساعاتی از روز هم دوچرخه‌سواری کنید.

لباس‌های روشن، زرد، صورتی، قرمز و نارنجی، نه تنها یک فشن شو در میان دوچرخه‌سواران نیست ! بلکه یک روش برای دیده شدن از دور نیز هست.

اگر می‌خواهید به دوچرخه سواری و دوران خوبی که با دوچرخه برقی می‌توانید برای خود رقم بزنید بازگردید، می‌توانید از دوچرخه های برقی آدوا استفاده کنید، ضمن اینکه می‌توانید با مراجعه به قسمت لوازم جانبی، کلاه ایمنی با کیفیت، چراغ های عقب و جلوی دوچرخه برقی خودتان را انتخاب کنید .

 

هیجان زده نشو !

وقتی که می‌خواهید به تجربه کردن حس خوب دوچرخه سواری بازگردید یا اینکه دوچرخه قدیمی خود را با دوچرخه برقی جایگزین کنید، بخاطر اینکه سرعت های بیشتری را می‌توانید تجربه کنید، بلافاصله احساس هیجان زیادی مثل گربه ای که روی سقف آهنی داغ در حال دویدن است خواهید داشت و به سرعت بالای خود ادامه خواهید داد ! ولی خب این کار دارای معایبی هم هست.

اولین مشکلی که ممکن است با آن روبرو شوید این است که حس نکنید بلافاصله به سرعت زیادی می‌رسد. اگر از حالت پدال-کمکی استفاده می‌کنید، زمانی که می‌خواهید شروع به حرکت کنید آن را در کمترین حالت قرار دهید. در صورتی که از دسته گاز استفاده می‌کنید، تا زمانی که حواستان کاملا جمع نشده، با دقت و حساسیت بیشتری از آن استفاده کنید.

سایر افرادی که در جاده در حال حرکت هستند ممکن است متوجه نشوند که شما چقدر سریع شروع به حرکت می‌کنید. آن ها ممکن است در یک تقاطع قصد داشته باشند حرکت شما را پیش‌بینی کنند و بخواهند از شما سریع تر حرکت کنند، زمانی که شما بخواهید به صورت ناگهانی سرعت خود را افزایش دهید ممکن است برای شما موقعیت خطرناکی را ایجاد کند. بنابراین شتاب دهی آرام به دوچرخه برقی خود را جدی بگیرید. چرا که بهتر است سالم به خانه برگردید !

بیشتر دوچرخه های برقی به دلیل اینکه تحت تاثیر نیرو های بیشتری نسبت به دوچرخه های معمولی هستند از ترمز های قوی تری برخوردارند. دوچرخه های برقی سنگین‌تر هستند، بنابراین در هنگام برخورد یا ضربه نیروی بیشتری منتقل می‌شود(برخورد یا ضربه در واقع همان مومنتوم یا تکانه است که با جرم و سرعت متناسب است) و معمولا هم با سرعت های بیشتری حرکت می‌کنید. این موضوع به این معناست که باید قبل تر از زمانی که در دوچرخه معمولی خود ترمز می‌گرفتید، ترمز بگیرید. هماهنطور که در مورد شتابدهی گفته شد، ترمز کردن با دوچرخه برقی نیاز به تمرین دارد تا با دوچرخه جدید خود آشنا شوید.

 

توجه به سرویس و تعمیرات دوره ای

وقتی زنجیر دوچرخه شما بریده می‌شود، منتظر نمی‌ماند تا شما نزدیک یک فروشگاه دوچرخه باشید تا آن را تعمیر کنید. آن به سادگی قطع می‌شود و اگر شانس شما خوب نباشد، ممکن است چرخ عقب قفل کند. در سرعت های بالا ممکن است شما را در موقعیت بسیار خطرناکی قرار دهد. به همین دلیل باید زنجیر دوچرخه را به طور منظم تمیز کرده و روغن‌کاری کنید و آن را بررسی کنید تا ببینید آیا کشیدگی دارد یا خیر.به عنوان یک قاعده کلی زمانی که زنجیر دوچرخه شما اصطلاحا کش می‌آید،‌ باعث فرسایش چرخدنده ها و خود زنجیر می‌شود که بهتر است هرچه سریع تر زنجیر تعویض شود. به طور کلی توصیه می‌شود هر ۲۰۰۰ کیلومتر زنجیر خود را تعویض کنید.

حتی حاضر نخواهید بود تصور کنید که چه اتفاقی ممکن است بیوفتد زمانی که با سرعت بالا به یک تقاطع یا پیچ برسید و ترمز های شما کار نکند ! ترمز و دیسک های ترمز یک مورد مهم دیگر هستند که باید بررسی شوند. مانند زنجیر نیز بهتر است هر ۲۰۰۰ کیلومتر آن ها را چک کنید و در صورت لزوم اقدام به تعویض لنت یا دیسک کنید.

به عنوان مثال پس از اینکه دوچرخه برقی خود را از سایت آدوا خریداری کردید، بهتر است برای سرویس های دوره ای، دوچرخه برقی خود را به مرکز فروش آدوا برسانید تا متخصصان تیم آدوا با دانش و تجربیاتی که سال ها در زمینه مکانیک دوچرخه دارند، بهترین اقدامات لازم را برای سرویس و نگهداری دوچرخه برقی شما انجام دهند.


چشم های پشت سر شما !


به طور کلی برای هرنوع دوچرخه سواریی، شما باید از تمام عواملی که در مسیر و اطراف شما وجود دارد آگاه باشید. انگار که " چشمانی پشت سرتان دارید ! " . در مسیر های مختلف از زنگ دوچرخه خود برای هشدار دادن به پیاده‌روها که در حال نزدیک شدن به آن‌ها هستید استفاده کنید . تا زمانی که یک مسیر مطمئن پیدا نکردید با سرعت آرام حرکت کنید. چرا که اگر در هنگام حرکت با سرعت نسبتا زیاد حرکت کنید و با عابر پیاده برخورد کنید، علاوه بر اینکه خودتان و عابر پیاده را مجروح می‌کنید، ممکن است درگیری قانونی نیز برای شما ایجاد شود.

از طرفی دیگر اکثر خودروها و کامیون ها به دوچرخه سواران داخل جاده توجهی ندارند و این شما هستید که در هرلحظه در جاده باید هوشیار باشید و به آن ها توجه کنید . هنگامی که می‌خواهید به چپ یا راست گردش داشته باشید، دست خود را به همان جهت تکان دهید تا رانندگان متوجه تغییر مسیر شما بشوند و نیازی نیست نگران شوید یا به طور ناگهانی در هنگام حرکت، سرعت خود را کم کنید.

همیشه به قوانین راهنمایی رانندگی پایبند باشید. مثلا مواقعی که علائم توقف یا چراغ راهنمایی رانندگی را می‌بینید توقف کنید . اگر دوچرخه برقی شما می‌تواند با سرعت بیش از حد مجاز در یک منطقه حرکت کند، همین محدودیت سرعت را نیز رعایت کنید. این حدود سرعت برای دوچرخه‌سواران هم مانند وسایل نقلیه موتوری اعمال می‌شود. این قوانین برای ایمنی همه افراد وجود دارند.

 

خوشحال باش، از این به بعد با ایمنی بیشتری دوچرخه سواری می‌کنی !

با در ذهن سپردن نکاتی که در این سری از مقالات آدوا بهتون گفتیم، می‌توانید ضمن حفظ ایمنی، از دوچرخه سواری با دوچرخه برقی خود لذت ببرید. به طور کلی با داشتن کمی عقلانیت می‌توانید از وقوع اتفاقات جدی خودداری کنید. با مراقبت کردن، ممکن است یکی از میلیون‌ها دوچرخه‌سوارانی باشید که برایشان حادثه ناگواری رخ نداده است.  

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت توسعه قوای محرکه دینا است.

طراحی و توسعه توسط شرکت سورا