بهینه ترین راه های استفاده از دوچرخه برقی

بهینه ترین راه های استفاده از دوچرخه برقی

امیر تهرانی

19 بهمن 1402 19:49

بهینه ترین راه های استفاده از دوچرخه برقی

هر دوچرخه برقی سواری می‌خواهد که حداکثر بازدهی را از دوچرخه خود داشته باشد . راهنمای مفصل این سری از مقاله‌های آدوا را دنبال کنید تا با بهترین روش های بالا بردن راندمان دوچرخه برقی خود آشنا شوید.

دوچرخه‌های برقی پیچیده‌تر از دوچرخه‌های معمولی هستند، بنابراین در اینجا به طور کلی به جنبه‌های الکتریکی توجه خواهیم کرد. اما برای شروع، به راه‌های حفظ و نگهداری هر دوچرخه‌ای به بهترین حالت ممکن خواهیم پرداخت


به خوبی نگه داشتن یک دوچرخه برقی



به طور کلی، یک دوچرخه برقی، دوچرخه ای است که به آن باتری، کنترل‌گر و موتور اضافه شده‌اند تا آن را به یک دوچرخه برقی تبدیل کنند. نگهداری خوب از دوچرخه باعث می‌شود تا تجهیزات الکترونیکی با یک سیستم قدیمی و زنگ زده مواجه نشود تا شما را با بیشترین بازدهی و عملکرد به مقصدتان برسانند.

زنجیر دوچرخه خودر را به طور منظم تمیز کنید و روغن بزنید، و اگر در شرایط مرطوب یا سایر شرایط نامتعارف قرار می‌گیرید، به خوبی مراقبت کنید. زنجیر زنگ‌زده و سفت نیازمند استفاده بیشتر از توان موتور خواهد بود و ممکن است در بد موقعیتی زنجیر پاره شود.

همچنین به ترمزهایتان نیز توجه کنید. اگر ترمزها بر روی دیسک یا حاشیه چرخ سایش داشته باشند – به عنوان مثال اگر دیسک ترمز شما خم یا کج شده باشد - این تأثیر منفی بر روی عملکرد دوچرخه برقی شما خواهد داشت.

یک دوچرخه برقی تمیز همیشه خوشحال است، اما هرگز موتور یا کیس باتری را با آب حتی با فشار کم نشورید، زیرا این کار ممکن است منجر به خرابی کامل قطعات الکترونیکی شود.

شما باید لاستیک‌های خود را به فشار هوای توصیه شده توسط تولید کننده نپرانید. در اکثر دوچرخه‌ها، این مقدار بین ۳۰ تا ۶۰ پوند بر اینچ مربع (psi) است، اما در دوچرخه برقی با لاستیک‌های پهن(fat)، این مقدار ممکن است تا ۸ psi کاهش یابد. به طور کلی، هر چه لاستیک سفت‌تر باشد، حرکت آن به صورت کارآمدتر خواهد بود. اما اگر زیاد سفت شود، ممکن است چسبندگی از سطح را از دست دهید. لاستیک بیش از حد پر شده هم ممکن است ترکیده شود- اتفاقی که در موقع پایین اومدن از سطح کوهستانی با سرعت بالا دوست ندارید بیافتد !

دوچرخه برقی خود را در محیطی خشک نگه دارید، بهترین حالت این است که این کار را در یک محیط داخلی انجام دهید، مثل یک پارکینگ یا داخل ساختمان تا از تأثیرات آب و هوایی محافظت شود. اگر باتری به راحتی از دوچرخه برقی قابل جدا شدن باشد، آن را در داخل خانه نگه دارید.

باتری دوچرخه های برقی آدوا به راحتی قابلیت جدا شدن دارند تا در مواقع پارک کردن دوچرخه خود بتوانید آن را جدا کنید.


چگونگی تأثیر شرایط آب و هوا بر عملکرد دوچرخه برقی شما



هوای خیلی گرم یا خیلی سرد می‌تواند تأثیر منفی بر مسافتی که باتری با یک شارژ می‌تواند طی کند، داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود حداقل باتری را در یک ناحیه با دمای کنترل‌شده در خانه نگه دارید. دمای ایده‌آل باتری حدود ۲۰-۲۵ درجه سلسیوس است و اگر این دما به شدت کاهش یابد، ممکن است متوجه شوید که مسافت معین شده برای دوچرخه برقی خود را نخواهید داشت.


شتاب دهی مناسب


بهترین راه برای شروع حرکت در دوچرخه های برقی، مسیری لغزنده است ! چرا که بهینه ترین راه برای شروع حرکت موتور دوچرخه است.

اگر در حالت پدال کمکی(asist) میخواهید شروع به حرکت کنید، بهتر است که آن را در کمترین حالت کمکی قرار دهید و شروع به رکاب زدن کنید، چرا که این کار باعث می‌شود کمترین فشار به موتور وارد شود و همچنین جریان کمتری از باتری مصرف شود تا موجب افزایش عمر و عملکرد دوچرخه برقی شما شود. این اصل همچنین برای بیشتر کردن عمر باتری صادق است، در حال استفاده از گاز یا پدال کمکی، توان را به آرامی افزایش دهید به جای افزایش سریع، زیرا این باعث می‌شود کمترین قدرت(گشتاور) از سیستم خواسته شود در حالی که سرعت می‌گیرید.

تا حالا شده موقع استفاده از دوچرخه دنده‌ای، از سنگین ترین حالت دنده استفاده کنید ؟ قطعا در این صورت پا هایتان از شما تشکر نمیکنن بخاطر فشار زیادی که به آن ها وارد کردید !

دقیقا برای موتور دوچرخه برقی هم چنین اتفاقی می‌افتد، وقتی در پایین ترین حالت چرخدنده عقب هستید و میخواهید که از موتور دوچرخه برای شروع حرکت استفاده کنید، بیشترین توان از موتور مصرف می‌شود و این کار به مرور عملکرد باتری و موتور دوچرخه برقی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین سعی کنید خودتان را عادت دهید موقعی که میخواهید بایستید، دنده عقب دوچرخه برقی خود را روی چرخ دنده بزرگ قرار دهید تا موقع شروع مجدد حرکت، فشار کمتری وارد شود. با توجه به اینکه دوچرخه های برقی آدوا، هیبرید و مید درایو هستند، رعایت این نکانی گفته شد، بسیار برای این نوع دوچرخه ها مهم هستند.


در نظر گرفتن مسیر



مسیر صاف‌تر و با کمترین پستی و بلندی ممکن، بهینه تر است، همچنین مسیری که دارای کمترین توقف است. با اینکه شاید دوچرخه برقی را برای مقابله با سربالایی ها خریده‌اید، اما یک مسیر با شیب زیاد ممکن است الکترون‌ها را با سرعت‌ بیشتری مصرف کند نسبت به یک مسیر صاف به مقصد شما. اگر برای مسیر صافی به مسافت ۱۰ کیلومتر برنامه ریزی کنید خیلی بهتر از آن است که مسیری به مسافت ۵ کیلومتر اما با پستی و بلندی های زیاد .


سبک سفر کنید !


وزن زیاد یکی از بزرگترین دشمنان عملکرد است. همه علاقه‌مندان دوچرخه برقی لاغر نیستند! اگر شما برای کاهش وزن دوچرخه سوار می‌شوید، ممکن است بهتر باشد در ابتدا یک دوچرخه برقی با باتری بزرگتر انتخاب کنید، زیرا این به شما این امکان را می‌دهد تا مسافت بیشتری را طی کنید.

بدون در نظر گرفتن وزن بدن خودتون، مد نظر داشته باشید که چقدر بار اضافه دیگری را با خود می‌برید. برای یک سفر نسبتا طولانی به دور از شهر با یک دوچرخه برقی مناسب برای سفر، ممکن است خوب باشد که ناهار، آب و یک کیت تعمیرات مناسب را برای بازگشت به خانه با خود داشته باشید. اگر فقط میخواهید 3-4 ساعت در مسیر از دوچرخه سواری لذت ببرید، سعی کنید اگر ممکن است با وزن کمتر حرکت کنید تا بهینه ترین استفاده از باتری را داشته باشید. در نهایت، اگر کیف‌های جانبی دارید، چک کنید که چه چیزی را پس از آخرین سواری در آنها گذاشته‌اید، زیرا این کار می‌تواند حدود یک الی دو کیلو از وجود وزن غیرضروری را از سفرتان کم کند.


به طور خلاصه



به طور کلی اگر دوچرخه برقی را به عنوان جایگزین اتومبیل یا وسیله‌ نقلیه استفاده می‌کنید، همیشه در شرایط ایده‌آل قرار نخواهید گرفت. نگاهی به نمایشگر دوچرخه برقی بیندازید (که مشخصات خوبی را به شما نشان می‌دهد!) و باید حواستان باشد که چه موقع باید باتری دوچرخه خود را شارژ کنید.

هر روزی که از دوچرخه برقی استفاده می‌کنید، باید باتری را کاملا شارژ شده نگه دارید و به طور تقریبی مسافتی که می‌توانید با میزان شارژ باتری خود طی کنید را تخمین بزنید.



کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت توسعه قوای محرکه دینا است.

طراحی و توسعه توسط شرکت سورا