آخرین مطالب

طراحی سایت سورا - آیا استفاده از ترمز احیایی در دوچرخه برقی ها به صرفه است؟
آیا استفاده از ترمز احیایی در دوچرخه برقی ها به صرفه است؟
طراحی سایت سورا - دوچرخه برقی و تناسب اندام
دوچرخه برقی و تناسب اندام
طراحی سایت سورا - راهنمایی شما برای استفاده از سطوح سیستم پدال کمکی
راهنمایی شما برای استفاده از سطوح سیستم پدال کمکی
طراحی سایت سورا - ۱۱ ارتقای مقرون به صرفه برای دوچرخه برقی شما
۱۱ ارتقای مقرون به صرفه برای دوچرخه برقی شما
طراحی سایت سورا - دوچرخه سواری ایمن در هوای بارانی
دوچرخه سواری ایمن در هوای بارانی
طراحی سایت سورا - چقدر اندازه چرخ در دوچرخه‌های برقی مهم است؟
چقدر اندازه چرخ در دوچرخه‌های برقی مهم است؟
طراحی سایت سورا - نکات مهم برای رکاب زدن در برف و نگهداری از دوچرخه برقی در زمستان
نکات مهم برای رکاب زدن در برف و نگهداری از دوچرخه برقی در زمستان
طراحی سایت سورا - بررسی دقیق سنسورهای کادانس (سرعت سنج) و گشتاور در دوچرخه‌های برقی
بررسی دقیق سنسورهای کادانس (سرعت سنج) و گشتاور در دوچرخه‌های برقی
طراحی سایت سورا - آشنایی با باتری دوچرخه برقی : ولت، وات و آمپر-ساعت
آشنایی با باتری دوچرخه برقی : ولت، وات و آمپر-ساعت
طراحی سایت سورا - آشنایی با دوچرخه برقی : از اصول اولیه تا مزایا
آشنایی با دوچرخه برقی : از اصول اولیه تا مزایا
طراحی سایت سورا - شست و شوی صحیح دوچرخه برقی
شست و شوی صحیح دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - دوچرخه مید-درایو یا هاب-درایو : مزایا و معایب
دوچرخه مید-درایو یا هاب-درایو : مزایا و معایب
طراحی سایت سورا - ۱۶ لوازم جانبی ضروری برای دوچرخه برقی
۱۶ لوازم جانبی ضروری برای دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - ظهور دوچرخه های برقی تسمه ای: مزایا و معایب
ظهور دوچرخه های برقی تسمه ای: مزایا و معایب
طراحی سایت سورا - نگاهی نزدیک تر به باتری دوچرخه برقی
نگاهی نزدیک تر به باتری دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - ۱۰ نکته مفید برای خرید یک دوچرخه برقی
۱۰ نکته مفید برای خرید یک دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - ایمنی بیشتر برای راندن دوچرخه برقی
ایمنی بیشتر برای راندن دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - باتری دوچرخه برقی با پدال زدن شارژ میشه ؟
باتری دوچرخه برقی با پدال زدن شارژ میشه ؟
طراحی سایت سورا - چطور یک دوچرخه برقی انتخاب کنیم
چطور یک دوچرخه برقی انتخاب کنیم
طراحی سایت سورا - دوچرخه برقی بخریم یا ماشین ؟
دوچرخه برقی بخریم یا ماشین ؟
طراحی سایت سورا - چرا دوچرخه های برقی گران هستند
چرا دوچرخه های برقی گران هستند
طراحی سایت سورا - مشکلات دوچرخه برقی ارزان
مشکلات دوچرخه برقی ارزان
طراحی سایت سورا - ۱۰ تا از فواید دوچرخه برقی
۱۰ تا از فواید دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - بهینه ترین راه های استفاده از دوچرخه برقی
بهینه ترین راه های استفاده از دوچرخه برقی
طراحی سایت سورا - چه چیزهایی را هنگام خرید دوچرخه برقی در نظر بگیریم
چه چیزهایی را هنگام خرید دوچرخه برقی در نظر بگیریم
طراحی سایت سورا - چگونه طول عمر باتری دوچرخه برقی  خود را افزایش دهیم
چگونه طول عمر باتری دوچرخه برقی خود را افزایش دهیم
طراحی سایت سورا - چرا شما یک دوچرخه برقی خیلی سریع نمی‌خواهید ؟
چرا شما یک دوچرخه برقی خیلی سریع نمی‌خواهید ؟
طراحی سایت سورا - دوچرخه مناسب برای بانوان
دوچرخه مناسب برای بانوان
طراحی سایت سورا - مزیت دوچرخه برقی در دنیای مدرن
مزیت دوچرخه برقی در دنیای مدرن
طراحی سایت سورا -  دوچرخه برقی | از تولد تا امروز
دوچرخه برقی | از تولد تا امروز

برچسب ها

آیا استفاده از ترمز احیایی در دوچرخه برقی ها به صرفه است؟

آیا استفاده از ترمز احیایی در دوچرخه برقی ها به صرفه است؟

امیر تهرانی

14 خرداد 1404 19:43

آیا استفاده از ترمز احیایی در دوچرخه برقی ها به صرفه است؟

احیاء (Regeneration) اصطلاحی بسیار مثبت است. این واژه نویدبخش بهبودی برای ماست و در حوزه تولید انرژی، نماد تولید پایدارتر برق و گرما محسوب میشود.چه چیزی میتواند مثبت تر از انتخاب سبک زندگی پایدار باشد؟ این مفهوم در بحث به ترمز احیایی دوچرخه های برقی نیز مطرح میشود.

مکانیسم عملکرد این فناوری

ذخیره ی انرژی تولیدشده، هنگام ترمزگیری و بازگرداندن آن به موتور یا باتری است. در اصل، این سیستم را چرخهایی ایجاد میکند که در آن انرژی الکتریکی کمتری مصرف میشود، در نتیجه برد دوچرخه افزایش یافته و هزینه های شارژ به حداقل میرسد.

 گرچه این فناوری سالهاست در خودروها آزمایش و اثبات شده، اما هنوز به یک استاندارد جهانی تبدیل نشده است. اما آیا دوچرخه های برقی با ترمز احیایی واقعاً به صرفه هستند؟ آیا بازدهی آن در صرفه جویی انرژی الکتریکی قابل توجه است؟

در این مقاله به بررسی کاربردی بودن ترمز احیایی می پردازیم و راهکارهایی برای دوچرخه سواری سازگار با محیط زیست ارائه خواهیم داد.

ترمز احیایی (Regenerative Braking) چیست؟

این فناوری نوآورانه روز به روز در صنعت حمل و نقل الکتریکی اهمیت بیشتری پیدا میکند. این سیستم نه تنها تجربه رانندگی را متحول میکند، بلکه سهم قابل توجهی در حفاظت از محیط زیست دارد. اما دقیقاً چگونه عمل میکند؟

عملکرد ترمز احیایی در دوچرخه های برقی

دوچرخه های برقی با آپشن های بیشتر معمولاً از سه بخش اصلی تشکیل شده اند:

·       موتور الکتریکی

·       باتری

·       سیستم کنترل

در این سیستمها، موتور الکتریکی نقش محوری ایفا میکند. در حالت عادی، موتور با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی، دوچرخه را به حرکت درمیآورد. اما هنگام ترمزگیری، این فرآیند معکوس میشود.

با فعال شدن ترمز توسط راننده، سیستم کنترل دوچرخه، موتور را به حالت ژنراتور تغییر میدهد. در این حالت، به جای مصرف انرژی، موتور شروع به تولید برق میکند. انرژی جنبشی حاصل از حرکت دوچرخه به انرژی الکتریکی تبدیل شده و در باتری ذخیره میشود.

مدلهای مجهز به این سیستم طوری طراحی شده اند که بخش عمده انرژی جنبشی حاصل از ترمزگیری را جذب و تبدیل کنند. این ویژگی نه تنها بازده کلی دوچرخه را بهبود میبخشد، بلکه به افزایش مسافت قابل پیمایش بین دفعات شارژ کمک شایانی میکند.

اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمز احیایی

این سیستم از چند جزء کلیدی تشکیل شده که در کنار هم امکان بازیابی انرژی را فراهم میکنند

1.   موتور/ژنراتور الکتریکی: هسته مرکزی سیستم

2.   باتری: محل ذخیره انرژی بازیافتی

3.   واحد کنترل: مدیریت تغییر حالت بین موتور و ژنراتور

4.   سیستم ترمز مکانیکی: تضمین کننده ایمنی دوچرخه سوار

5.   سنسورها و سیستمهای هشدار دهننده : نظارت بر پارامترهای حیاتی دوچرخه

6.   سیستم تبدیل و مدیریت انرژی: بهینه سازی ذخیره انرژی


 مزایای دوچرخه برقی با ترمز احیایی

·       افزایش برد حرکتی (5-15% در شرایط بهینه)

·       بهبود بازده انرژی

·       کاهش ردپای کربنی و منبع انرژی پاک تر

·       صرفه جویی مالی در بلندمدت


مقایسه ترمز احیایی و معمولی


آیا همه ی دوچرخه های برقی قابلیت احیاء انرژی دارند؟

مزایای این سیستم شاید در نگاه اول عالی به نظر برسد، اما واقعیت پیچیده تر است. از آنجا که دوچرخه های برقی انرژی نسبتاً کمی مصرف میکنند، مقدار انرژی بازیافتی معمولاً هزینه ی نصب سیستم ترمز احیایی را توجیه نمی کند. به همین دلیل، فقط برخی مدلهای گرانقیمت مجهز به این فناوری هستند.



آیا خرید دوچرخه ی برقی با ترمز احیایی منطقی است؟

اگر فقط نسبت هزینه-فایده را در نظر بگیرید، احتمالاً خیر. اما اگر در مناطق کوهستانی زندگی میکنید یا مسیرهای طولانی با ترمزگیری زیاد دارید، این سیستم میتواند برد و کارایی دوچرخه را بهبود بخشد. بااینحال، بازده آن به عواملی مثل وزن دوچرخه و نوع مسیر بستگی دارد.


۱۰ نکته برای دوچرخه سواری که حتی بدون ترمز احیایی، میتوانید با رعایت این نکات سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته باشید:

۱. بهینه سازی سبک دوچرخه سواری: از شتاب و ترمز ناگهانی خودداری کنید.

۲. انتخاب سطح کمک مناسب: از سطوح پایینتر کمک موتور استفاده کنید.

۳ . چک کردن منظم:  تایرها و زنجیر را چک کنید.

۴. کاهش بار غیرضروری: وزن کمتر = مصرف انرژی کمتر.

۵. شارژ هوشمند: از انرژیهای تجدیدپذیر استفاده کنید.

۶. استفادهی بیشتر از دوچرخه:های برقس آدوا :جایگزین مناسبی برای خودرو است.

۷. مسیریابی هوشمند(اپلیکشن دوچرخه برقی آدوا) کوتاه ترین و کارآمدترین مسیر را انتخاب کنید.

۸. استفاده از انرژی خورشیدی: اگر امکانپذیر است.

۹. بازیافت باتریهای فرسوده: باتریها را به طور صحیح دفن کنید.

۱۰. از دوچرخه برقی ها در حمل نقل عمومی استفاده شود


سؤالاتی که شاید برای شما پیش آید:


·       آیا ترمز احیایی باتری را کاملاً شارژ میکند؟

خیر، فقط برد را افزایش میدهد.

·       آیا نگهداری خاصی نیاز دارد؟

مشابه دوچرخه های معمولی، اجزای سیستم احیایی نیز باید به صورت دوره ای چک شوند.

نتیجه گیری:

در حالی که ترمز احیایی فناوری جذابی محسوب میشود، ولی هزینه بالای آن باعث شده برای بسیاری از دوچرخه‌های برقی به صرفه نباشد. محصولات آدوا با ترکیب نصب و طراحی باتری بر روی پروفیل پایینی بدنه دوچرخه ، برد حرکتی بالا و طراحی بهینه، جایگزین مناسبی برای استفاده شهری و ترمز های احیا کننده محسوب میشوند.

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت توسعه قوای محرکه دینا است.

طراحی و توسعه توسط شرکت سورا