۱۰ نکته مفید برای خرید یک دوچرخه برقی

۱۰ نکته مفید برای خرید یک دوچرخه برقی

امیر تهرانی

07 مرداد 1403 22:18

۱۰ نکته مفید برای خرید یک دوچرخه برقی

خرید اولین دوچرخه برقی ممکن است گیج‌کننده باشد. با این ۱۰ نکته مفید و خلاصه، به شما کمک خواهیم کرد تا به سرعت به هدف خود در خرید دوچرخه برقی ایده‌آل برسید.

ما در تیم آدوا این ۱۰ نکته خلاصه را جمع‌آوری کردیم تا به شما کمک کنیم هنگام خرید دوچرخه برقی خود، یک انتخاب آگاهانه داشته باشید. از یک دوچرخه مناسب برای شهر گرفته تا یک مدل قدرتمندتر برای کوهستان و مسیر های آفرود در طول هفته.


۱- کلاس دوچرخه برقی مناسب خودتان را انتخاب کنید

سه کلاس دوچرخه برقی بر اساس حداکثر سرعت پدال کمکی آن‌ها و داشتن یا نداشتن یک دسته گاز تعریف می‌شوند.

کلاس ۱: دوچرخه‌های برقی که فقط دارای پدال کمکی هستند و بدون دسته گاز، سرعت حداکثری آن‌ها ۳۲ کیلومتر بر ساعت است.

کلاس ۲: دوچرخه‌های برقی که همچنان سرعت حداکثری ۳۲ کیلومتر بر ساعت دارند، اما دارای دسته گاز هستند. با استفاده از دسته گاز، می‌توانید پدال‌ها را نادیده بگیرید و با دست دوچرخه را به حرکت دربیاورید تا بدون اینکه خودتان انرژی صرف کنید، به جلو حرکت کنید.

کلاس ۳: این نوع دوچرخه‌های برقی نیز فقط از پدال کمکی برخوردار هستند و بدون دسته گاز، اما می‌توانند به جای ۳۲ کیلومتر بر ساعت که برای دو کلاس اول قابل استفاده است، با سرعت حداکثری ۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند.

با توجه به آنچه که ترجیح می‌دهید و نیاز دارید، کلاس دوچرخه برقی خود را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید سریع حرکت کنید، یک دوچرخه برقی از نوع کلاس۳ را برای خودتان در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید از آپشن پدال کمکی بهره‌مند شوید و مشکلی برای پدال زدن در بخشی از مسیر های شیب دار ندارید، آنگاه یک دوچرخه برقی کلاس ۱ بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

اگر به دنبال یک دوچرخه برقی کاملاً تفریحی هستید یا دوچرخه‌ای می‌خواهید که در مسیر های صاف از پدال استفاده کنید و در سربالایی ها آپشن پدال کمکی آن شما را همراهی کند و همچنین به شما اجازه می‌دهد که به راحتی در شهر حرکت کنید بدون اینکه عرق کرده و خسته شوید، آنگاه یک دوچرخه برقی کلاس ۲ ممکن است چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

دوچرخه های برقی میددرایو آدوا که از سری دوچرخه های هیبریدی هستند، با توجه به توضیحاتی که در مورد انواع کلاس های دوچرخه برقی دادیم، در دسته بندی کلاس۲ قرار می‌گیرند، اما به سرعت بیشتری می‌توانید برسید.

 

۲- نوع مناسب دوچرخه برقی را انتخاب کنید

دوچرخه‌های برقی انواع مختلفی دارند، هرکدام برای سبک‌های مختلف دوچرخه سواری طراحی شده‌اند. برای کسانی که به دنبال یک دوچرخه برقی برای رفت و آمد های کوتاه در شهر یا دوچرخه سواری شهری هستند، دوچرخه‌های تاشو می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

اگر به دنبال یک دوچرخه ای که توانایی قرار گرفتن در زمین های مختلف با سطوح متنوع را داشته باشد، دوچرخه برقی با لاستیک های پهن (Fat Tire) یا دوچرخه های برقی هیبرید توصیه می‌شوند. برای قرار گرفتن در مسیر های سخت مثل جنگل یا مسیر های سنگلاخی که دارای پستی بلندی های زیادی هستند، دوچرخه های کوهستانی ضروری هستند.

برای دوچرخه‌سوارانی که به دنبال یک سواری با تحرک بیشتر و حالت ورزشی تری هستند، دوچرخه‌های شهری/جاده‌ای سبک و سریع هستند. به عنوان گزینه‌ای دیگر، دوچرخه‌های باری دارای فریم سنگین‌تر و ضخیم‌تر هستند، که به سوارکار این امکان را می‌دهد که بارهای سنگین‌تر را حمل کند.

نوع دوچرخه برقی که انتخاب می‌کنید باید با نحوه استفاده از آن تطابق داشته باشد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از دوچرخه برقی خود برای خرید مواد غذایی استفاده کنید، بهتر است یک دوچرخه برقی باری با فریم سنگین و دارای سبد برای قرارگیری لوازم شما، بخرید .

 

 

 

۳- پدال کمکی، دسته گاز یا هردو


پدال کمکی و دسته گاز دو روش مختلف برای کنترل مقدار قدرتی که به موتور دوچرخه برقی می‌فرستید هستند. قابلیت پدال کمکی با تشخیص حالت پدال زدن شما عمل می‌کند و به طور خودکار قدرت موتور را افزایش می‌دهد تا به شما در حرکت کردن دوچرخه کمک کند. دسته گاز به شما اجازه می‌دهد که با فشردن یک دکمه مستقیماً روی دسته‌های فرمان (یا پیچاندن آن‌ها) سرعت را کنترل کنید.

اصلی‌ترین تفاوت بین این دو نوع ویژگی دوچرخه برقی این است که با دسته گاز می‌توانید بدون هیچ گونه پدال‌زدنی هم دوچرخه‌سواری کنید. اما در دوچرخه برقی با پدال کمکی، در هر صورت، شما باید همچنان پدال بزنید تا موتور فعال شود و به شما در حرکت کمک کند. اما خب انتخاب با شماست که با توجه به نوع مسیر و سرعت مورد نیاز شما، فقط از دسته گاز یا پدال کمکی استفاده کنید. مثلا هرگاه از پدال زدن خسته شدید و نیاز به استراحت داشتید، میتوانید با فشردن دسته گاز به مسیر خود ادامه دهید و همچنین استراحت کنید .

دوچرخه های میددرایو آدوا بهترین گزینه برای این سبک از دوچرخه های برقی هستند که می‌توانند این نوع از نیاز های شما را برطرف کنند.

 

۴- دوچرخه مید-درایو (Mid-Drive) می‌خواهید یا هاب موتور(Hub Motor)

اصلی ترین تفاوت بین دو نوع موتور دوچرخه برقی این است که در دوچرخه های هاب موتور، موتور برقی آن در چرخ عقب (یا جلو) قرار دارد . درحالی که در دوچرخه های مید-درایو، موتور در فریم دوچرخه (قسمت توپی تنه) قرار دارد.

موتور های هاب ارزان تر هستند و نگهداری آسان تری دارند. اما نسبت به موتور های مید-درایو بازدهی کمتری دارند. دوچرخه های مید-درایو گران تر هستند، چرا که ضمن تامین گشتاور بیشتر باعث حفظ تعادل و پایداری دوچرخه در حین حرکت می‌شود و همچنین به دلیل بازدهی بیشتر، مسافت های طولانی تری را می‌تواند به شما کمک کند.

مهم است که هنگام انتخاب دوچرخه برقی خود، مزایا و معایب هر موتور را نظر بگیرید.

 

 

۵- تفاوت بین سنسور ریتم سنج( آهنگ پدال زدن ) و سنسور گشتاور سنج را بدانید

سیستم‌های پدال کمکی (PAS) دو نوع اصلی سنسور گشتاور و سنسور کادانس(ریتم سنج) را دارند. سنسور کادانس تعداد دفعاتی را که شما در هر دقیقه پدال می‌زنید، اندازه‌گیری می‌کند، در حالی که سنسور گشتاور میزان فشاری که شما به پدا‌ل‌ها وارد می‌کنید را اندازه‌گیری می‌کند.

هرچند سنسورهای گشتاور گران‌تر از سنسورهای کادانس هستند، اما مصرف کمتری از باتری دارند و تجربه دوچرخه‌سواری واقع‌گرایانه‌تری را ارائه می‌دهند که با پدال زدن و حرکت شما هماهنگ است. سنسورهای کادانس نصب آسان‌تری دارند و به همین دلیل با هزینه‌ی کمتری نسبت به دوچرخه‌های با سنسور گشتاور عرضه می‌شوند. همچنین، در هنگام عبور از سربالایی کارایی کمتری دارند، بنابراین برای دوچرخه‌سوارانی که نیاز به قدرت اضافی سنسورهای گشتاور ندارند و عمدتاً در مناطق صاف حرکت می‌کنند، مناسب‌تر هستند.

یکی از مزیت های دوچرخه های مید-درایو آدوا، استفاده از سنسور گشتاور سنج با کیفیت هست که ضمن حفظ تعادل و پایداری دوچرخه در هنگام رکاب زدن، حس بهتری به عنوان یک نیروی کمکی به شما داده می‌شود.

 

۶- باتریی با ظرفیت و توان مناسب انتخاب کنید

ظرفیت و توان باتری یک دوچرخه برقی دو تا از مهم‌ترین عواملی هستند که باید در هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید. اگر قصد دارید دوچرخه برقی خود را در مسافت های طولانی استفاده کنید، بهتر است مدلی را انتخاب کنید که دارای ظرفیت باتری بیشتری باشد. محدوده مناسب عملکرد باتری توسط وزن دوچرخه شما، همچنین سطح زمین و سبک دوچرخه‌سواری شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. هرچه بیشتر به موتور دوچرخه برقی خود برای پیشرانش تکیه کنید، باتری بیشتری را مصرف خواهید کرد.

اما هر چه ظرفیت باتری بیشتر باشد، می‌توانید مسافت بیشتری را در هر بار شارژ طی کنید. یک قاعده‌ی خوب برای تعیین میزان توانی که از باتری نیاز دارید، این است که ببینید چه نوع دوچرخه‌سواریی را مدنظر دارید. اگر قصد دارید مسافت های طولانی را در مناطق کوهستانی طی کنید، پس به دنبال دوچرخه با توان باتری بیشتر بروید.

از طرف دیگر، اگر فقط قصد دارید دوچرخه برقی خود را در شهر یا مناطقی با سطوح صاف استفاده کنید، آنگاه نیازی به توان بیشتر نخواهید داشت.

ما در گروه آدوا سه نوع باتری با ظرفیت های ۹، ۱۱ و ۱۳ آمپر-ساعت را تامین می‌کنیم که به اکثریت نیاز های مشتریان بتوانیم پاسخ دهیم .

 

 

۷- وزن مناسبی را برای دوچرخه برقی خود در نظر بگیرید


وزن دوچرخه برقی شما یک عامل مهم در تعیین میزان تلاشی است که باید در حین دوچرخه‌سواری انجام دهید. یک دوچرخه سنگین‌تر نیازمند تلاش بیشتر از عضلات شما خواهد بود، در حالی که یک دوچرخه سبک‌تر به شما امکان می‌دهد با تلاش کمتری پدال بزنید. با این وجود، یک دوچرخه برقی سنگین‌تر ممکن است دارای موتور و باتری قدرتمندتری باشد.

Top of Formوزن دوچرخه‌های برقی می‌تواند از 10 کیلوگرم تا بالای 30 کیلوگرم متغیر باشد، با این حال، وزن متداول‌تر برای یک دوچرخه برقی استاندارد (شامل موتور و باتری) در حدود 18-25 کیلوگرم است. این ممکن است بسته به نوع موتور متغیر باشد، اما اگر به دنبال یک چیز مستحکم اما راحت برای دوچرخه‌سواری باشید، این عدد را در زمان خرید به یاد داشته باشید.

 

۸- نکات مربوط به سرویس و نگهداری دوچرخه برقی را بشناسید

سرویس و نگهداری دوچرخه برقی شما از اهمیت بسزایی برای سلامتی درازمدت آن برخوردار است. همه دوچرخه‌های برقی نیاز به سرویس منظم دارند، اما تعداد دفعات آن بستگی به تولید کننده دارد.

بیشتر تولید کنندگان توصیه می‌کنند هر 1000 تا 2000 کیلومتر دوچرخه خود را سرویس کنید، با این حال برخی از آنها نیاز به سرویس و نگهداری بیشتری دارند، بسته به نوع دوچرخه‌سواری و همچنین مسیر شما دارد (به عنوان مثال، اگر در ترافیک سنگین شهری دوچرخه‌سواری می‌کنید یا در مناطق آفرود).

اگر مطمئن نیستید که آیا مدل دوچرخه برقی شما نیاز به سرویس دارد یا خیر، قبل از رفتن به یک نماینده مجاز برای سرویس و تنظیم، دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید یا به صورت مستقیم با تولید کننده تماس بگیرید.

گروه آدوا علاوه بر نوشتن تمامی نکات لازم برای تنظیمات و نگهداری دوچرخه برقی شما در دفترچه راهنمای محصولات خود، تاکید می‌کنیم که در صورت هرگونه سوال و ابهامی با تیم پشتیبانی آدوا ارتباط برقرار کنید و همچنین برای سرویس دوره ای دوچرخه برقی خود با ما هماهنگ کنید تا با کمال میل خدمات مربوط به دوچرخه برقی شما را انجام دهیم .

 

۹- بودجه خود را بررسی کنید

دوچرخه‌های برقی در انواع و فریم های مختلف و با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شوند. در حالی که برخی از دوچرخه‌های برقی با کیفیت بالا قیمت‌هایی در حد چند صد میلیون تومان دارند، اما اکثر دوچرخه‌های برقی قیمتی کمتر از ۷۰ میلیون تومان دارند.(هرچند که لازم به ذکر است بگوییم این قیمت ها در اواخر سال ۱۴۰۲ به این صورت است ! )

قطعا هر چه بیشتر پول برای خرید دوچرخه برقی خرج کنید، کیفیت بهتری دریافت خواهید کرد. مدل‌های گران‌تر معمولا سبک‌تر، عمر باتری بهتر و صرفا آپشن‌های بیشتری نسبت به مدل‌های ارزان‌تر دارند.

کلید یافتن یک دوچرخه برقی خوب، جست و جوی مناسب و اطمینان حاصل کردن از اینکه از یک تولید کننده معتبر خرید می‌کنید. همچنین، به ویژگی‌ها و مشخصاتی که در یک دوچرخه برقی به دنبال آنها هستید و همچنین میزان پولی که مایلید برای آنها هزینه کنید، بستگی دارد.

دوچرخه های برقی آدوا هرچند که به موتور مید-درایو و باتری لیتیوم-یون با کیفیت مجهز شده‌اند، همچنین از مطرح ترین دوچرخه حال حاضر بازار ایران یعنی برند ویوا استفاده می‌کنند، اما به دلیل تامین و مونتاژ در گروه آدوا، قیمت بسیار مناسبی را برای دوچرخه های خود در نظر گرفته. برای اطمینان هرچه بیشتر مشتریان محترم، یک سال گارانتی و پنج سال خدمات پس از فروش نیز ارائه می‌دهیم.

 

۱۰- با گارانتی دوچرخه برقی خود آشنا شوید

مدت زمان گارانتی یک موضوع مهم در هنگام خرید یک دوچرخه برقی است. اکثر تولید کنندگان یک یا دو سال گارانتی بر روی محصولات خود ارائه می‌دهند، اما مهم است به یاد داشت که این گارانتی همیشه ممکن است شامل خرابی‌های طبیعی یا عیب‌های مکانیکی نباشد.

قبل از اولین سواری با دوچرخه جدیدتان، حتماً دستورالعمل‌های تولید کننده را به دقت مطالعه کنید تا بدانید چگونه از آن به صورت ایمن و مطمئن استفاده کنید. علاوه بر این، تمامی نکات نگهداری و هر قطعه‌ای که در هنگام تعمیرات تعویض شده است را ثبت کنید، زیرا این کمک خواهد کرد تا درخواست‌های بعدی برای سرویس و خدمات پس از فروش به راحتی پیگیری شوند.

گارانتی‌ها در مورد اینکه چه چیزهایی را پوشش می‌دهند، از یک تولید کننده به تولید کننده دیگری بسیار متفاوت است، بنابراین حتماً قبل از خرید یک دوچرخه برقی، با دقت توجه کنید که دقیقاً چه نوع ضمانتی با آن همراه است.

وقتی میدانید چه چیزی را باید جستجو کنید، خرید یک دوچرخه برقی بسیار آسان‌تر است. با دنبال کردن این ده نکته مفیدی که در این سری از مقالات آدوا برای شما جمع‌آوری کردیم، می‌توانید به راحتی یک دوچرخه پیدا کنید که با نیازها، بودجه و سبک دوچرخه سواری شما منطبق باشد.

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت توسعه قوای محرکه دینا است.

طراحی و توسعه توسط شرکت سورا