چطور یک دوچرخه برقی انتخاب کنیم

چطور یک دوچرخه برقی انتخاب کنیم

امیر تهرانی

23 اردیبهشت 1403 22:49

چطور یک دوچرخه برقی انتخاب کنیم

دوچرخه های برقی (E-Bike) یک جایگزین مناسب و جذاب برای اکثر وسایل نقلیه دیگر هستند. در این مقاله از سری مطالب راهنمای انتخاب مناسب با آدوا، درباره انواع مختلف آنها و چگونگی انتخاب بهترین دوچرخه برقی با شما خواهیم بود.

یک دوچرخه برقی از لحاظ هزینه های اولیه و جاری، به مراتب ارزان تر از اتومبیل است، حامی محیط زیست است و به صورت ایمن شما را از مبدا به مقصدتان میرساند. با استفاده از کمک موتور دوچرخه برقی خسته نمی‌شوید و می‌توانید به راحتی مسافت های مختلفی را طی کنید.

علاوه بر این، دوچرخه های برقی چند منظوره هستند، یعنی می‌توانید علاوه بر طی کردن مسافت های روزمره خود و رفت و آمد بین محل کار و منزل خودتون، آخر هفته ها به طبیعت بروید و با دوچرخه برقی لذت بیشتری از گشت و گذار در طبیعت را تجربه کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است نوع مناسبی از دوچرخه برقی را برای هدف مورد نظر خودتون انتخاب کنید. دوچرخه‌های برقی می‌توانند به همه نیازها پاسخ دهند، از مسابقه در جاده تا مسیرهای خارج از جاده. آشنایی با انواع مختلف دوچرخه‌های برقی می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که مدل مناسبی را برای نیازهای خود انتخاب کرده‌اید.

در این مقاله‌ی آدوا، ما انواع دوچرخه های برقی محبوب را پوشش می‌دهیم و نکاتی را که باید در هنگام خرید اولین دوچرخه برقی خود در نظر بگیرید را آشکار می‌کنیم.

 

انواع مختلف دوچرخه های برقی چه تفاوتی دارند ؟

همه دوچرخه‌های برقی به یک شکل نیستند. انواع مختلف دوچرخه‌ها با هدف‌های متفاوتی طراحی شده‌اند. در اینجا انواع رایج دوچرخه‌های برقی و کاربردهای آنها را بررسی خواهیم کرد.


دوچرخه های شهری



دوچرخه‌های شهری برای سواری در مناطق شهری، عمدتاً بر روی سطوح صاف از جمله مسیرهای دوچرخه‌سواری و جاده‌های اصلی با زمین‌های آسفالت شده استفاده می‌شوند. ویژگی‌های معمول دوچرخه‌های شهری عبارتند از:

·      فریم مخصوص، که به دوچرخه سوار اجازه می‌دهد به راحتی سوار دوچرخه شود و از آن پیاده شود. اما جایگزین دیگری از فریم های این نوع دوچرخه به گونه ای است که برای سوار یا پیاده شدن باید پای خود را به بالای چرخ عقب دوچرخه ببرید.

·      دسته‌های فرمان، به گونه ای هستند که به جای ایجاد موقعیت خمیده برای دوچرخه سوار (که در دوچرخه های جاده ای مسابقه ای دیده اید)، موقعیتی عمودی را برای دوچرخه سوار ایجاد می‌کنند.

·      ویژگی های ایمنی و راحتی از قبیل گلگیر چرخ ها، چراغ جلو، چراغ عقب و سبد .

 

اگر می‌خواهید یک دوچرخه ساده برای سواری راحت در شهر داشته باشید، این سبک برای شما مناسب است. با این حال، اگر می‌خواهید چیزی داشته باشید که به سرعت شما را در سراسر شهر حرکت دهد، ممکن است دوچرخه سفری انتخاب بهتری باشد. در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح داده خواهد شد.

 

دوچرخه های سفری



دوچرخه‌های سفری برای استفاده روزمره در فضاهای شهری طراحی شده‌اند به ویژه برای طی کردن مسافت های روزانه به محل کار یا مدرسه و برگشت به خانه.

بر خلاف دوچرخه‌های شهری که برای سواری آرام‌تر طراحی شده‌اند، دوچرخه‌های سفری برای سریع رسیدن به مقصد ساخته شده‌اند. آنها در زمینه سرعت و بازدهی بیشتر حرفی برای گفتن دارند.

دوچرخه های شهری را نباید با دوچرخه های جاده ای اشتباه گرفت. ویژگی‌های مشترکی که دوچرخه‌های شهری را از دوچرخه‌های جاده‌ای متمایز می‌کنند :

·      حالت نشستن صاف: برخلاف دوچرخه‌های جاده‌ای، دوچرخه‌های شهری اکثرا نشستن به حالت نسبتا عمودی را ایجاد می‌کنند.

·      دسته فرمان پهن به جای دسته فرمان خمیده (شبیه دوچرخه های جاده‌ای).

·      زین عریض: همچنین دوچرخه های سفری نسبت به دوچرخه های جاده ای زین پهن تری دارند.

·      تایر های مستحکم: دوچرخه های سفری تایر های سفت تر و پهن تری دارند . ( دوچرخه های جاده ای تایر های خیلی باریکی دارند تا بتوانند اصطکاک بین جاده و لاستیک را کاهش دهند و همچنین سرعت بیشتری داشته باشند.

·      سیستم تعلیق: دوچرخه های سفری سیستم تعلیق مناسبی دارند تا ارتعاشات مسیر را برای دوچرخه‌سوار کاهش دهد. باز هم، این ویژگی آن‌ها را از دوچرخه‌های برقی جاده ای متمایز می‌کند. چرا که آن ها فریمی سبک و نازک دارند و به ندرت دارای سیستم تعلیق هستند.

این دوچرخه برای شماست اگر میخواهید از مسیر A به مسیر B با سرعت و اطمینان برسید. اما اگر نمی‌خواهید در خیابان های شهری رفت و آمد کنید و ترجیح می‌دهید به مسیر های خاکی و ناهموار بروید باید دنبال دوچرخه کوهستانی باشید.

 

دوچرخه های کوهستانی



دوچرخه های کوهستانی طراحی شدند برای استفاده در مسیر های آفرودی (off-road). آن ها برای سطوح ناهموار و خاکی مناسب هستند و می‌توانند در زمین های مختلف از مسیر های سنگلاخی تا شنی، صخره ای و برف به راحتی حرکت کنند. برخی از ویژگی های دوچرخه های کوهستانی شامل:

·      سیستم چرخدنده و زنجیر پیشرفته: دوچرخه‌های کوهستانی با در نظر گرفتن شیب‌های تند طراحی شده‌اند و ممکن است دارای ویژگی‌هایی مانند سیستم‌های چرخدنده پیشرفته باشند که به دوچرخه‌سواران کمک می‌کنند پستی و بلندی زمین‌های کوهستانی را پشت سر بگذارند.

·      تایر های پهن: برای گذشتن از زمین‌های ناهموار، دوچرخه‌های کوهستانی دارای فریم‌های محکم و لاستیک‌های پهن هستند. لاستیک‌های پهن پایداری بیشتری را در سطوح ناهموار ارائه می‌دهند و مانع از لغزش می‌شوند.

·      سیستم تعلیق کامل: دوچرخه‌های کوهستانی به طور معمول دارای یک سیستم تعلیق کامل هستند تا ارتعاشاتی که هنگام عبور از سطوح ناهموار و پرش‌ها احساس می‌کنید را کمتر کنند.

دوچرخه‌های برقی کوهستانی(e-MTBs) به دلیل قابلیت پدال کمکی که به دوچرخه‌سواران ارائه می‌دهند، بسیار محبوب شده‌اند.

با سیستم پدال کمکی(PAS) ، می‌توانید در هنگام حرکت دوچرخه از نیروی کمکی موتور استفاده کنید. برای زمین‌های چالش‌برانگیز مانند تپه‌ها، این قابلیت مانع خستگی شما می‌شود و انرژی شما را برای ادامه مسیر ذخیره می‌کند.

اگر همیشه در فکر و خیال خودتون دوست داشتید که در طبیعت دوچرخه سواری کنید و مسیر های جدید و جذاب رو کاوش کنید و همچنین مشکلی برای بالا رفتن از شیب های تند نداشته باشد، قطعا دوچرخه های کوهستانی انتخاب واضحی هستند. اگر که می‌خواهید مسیر های طولانی تری را با سرعت بیشتری طی کنید، یک دوچرخه برقی کوهستانی (e-MTBs) مد نظر داشته باشید.


دوچرخه های تا شونده


دوچرخه‌های برقی معمولاً مستحکم تر از دوچرخه‌های معمولی هستند زیرا فریم باید جایگاهی برای موتور و باتری را تعبیه کند. به عنوان وزن پایه، دوچرخه های معمولی وزنی در حدود ۷ کیلوگرم دارند در حالی یک دوچرخه برقی وزنی بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم دارد.

یک دوچرخه برقی تاشو مناسب نیاز شما است اگر چیزی کوچک تر و قابل حمل تری می‌خواهید. این مدل ها دارای فریم های کوچک تر و سبک تری هستند. آن ها قابلیت تا شدن دارند تا برای حمل و نقل، سفر و نگهداری راحت تر باشند.

این هم یک انتخاب عالی برای افرادی است که دوچرخه‌سواری را با دیگر وسایل حمل و نقل مانند اتوبوس یا مترو ترکیب می‌کنند. می‌توانید قسمتی از مسیر را با دوچرخه‌تان بپیمایید و آن را تاشده و به عنوان بار همراه به وسایل نقلیه عمومی بیاورید.

 

عواملی که باید هنگام خرید دوچرخه برقی در نظر بگیرید

قدم اول در خرید یک دوچرخه الکتریکی، تعیین نوع دوچرخه‌ای است که برای شما مناسب است. علاوه بر آن، این عوامل از مهم‌ترین مواردی هستند که باید در زمان خرید یک دوچرخه الکتریکی مدنظر قرار دهید.

 

موتور و باتری

موتور دوچرخه الکتریکی باعث تفاوت دوچرخه الکتریکی با یک دوچرخه معمولی می‌شود. این می‌تواند دو نوع حالت کمک الکتریکی را فراهم کند: پدال کمکی و شیفترگاز.

سیستم پدال کمکی (PAS) به شما کمک می‌کند تا قدرت پدال زدن شما را تقویت کند، در حالی که شیفتر گاز دوچرخه را جلو می‌برد حتی زمانی که شما پدال نمی‌زنید.

بیشتر دوچرخه‌ها سطوح مختلفی از حالت کمک الکتریکی را فراهم می‌کنند - به عنوان مثال، یک سیستم پدال کمکی پنج سطحه می‌تواند حداکثر کمک را در سطح پنج و حداقل کمک را در سطح یک فراهم کند.

هر چند که همه دوچرخه‌های الکتریکی دارای سیستم پدال کمکی هستند، اما همه آن‌ها دارای شیفتر گاز نیستند.

موتورهای دوچرخه الکتریکی به روش‌های مختلف عمل می‌کنند. معمول‌ترین انواع موتورها، موتورهای میانی و موتورهای هاب هستند:

·      هاب-درایو (Hub-Drive) موتور بر روی چرخ جلو یا عقب دوچرخه وصل می‌شوند. تحت عنوان دوچرخه های برقی هاب عقب یا هاب جلو شناخته می‌شوند.



·      موتورهای میانی (Mid-Drive) بین چرخ‌های عقب و جلو قرار می‌گیرند (قسمت توپی تنه). به دلیل موقعیتشان، این موتورها به حفظ مرکزثقل کمک می‌کنند که پایداری را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل، معمولاً موتورهای میانی در دوچرخه ها استفاده می‌شوند و گران‌تر هستند.



قدرت موتور نیز ممکن است متغیر باشد. هرچه توان موتور بیشتر باشد، قدرت آن بیشتر است. موتورهای دوچرخه الکتریکی معمولاً در محدوده ۲۵۰ تا ۷۵۰ وات قرار دارند، اگرچه برخی از آن‌ها موتورهایی با توان ۱۰۰۰ وات و بالاتر نیز دارند. موتورهای با توان بالاتر قدرتمندتر هستند، اما سنگین‌تر می‌باشند.

یک باتری قابل شارژ، انرژی موتور را فراهم می‌کند. ظرفیت باتری دوچرخه الکتریکی نیز یک نکته مهم است زیرا بر روی دامنه باتری دوچرخه الکتریکی تأثیر می‌گذارد ( چقدر می‌توانید مسافت طی کنید قبل از اینکه نیاز به شارژ مجدد داشته باشید.

اگرچه یک باتری بزرگتر معمولاً ظرفیت بیشتر و عمر باتری بیشتری دارد، اما همچنین سنگین‌تر است و ممکن است با توجه به مسیر دوچرخه سواری، باعث کاهش دامنه مسافتی شود که می‌خواهید طی کنید.


فریم و دوشاخ (سیستم تعلیق)

طراحی فریم دوچرخه به نوع دوچرخه بستگی دارد. به عنوان مثال، یک دوچرخه برقی کوهستانی دارای یک فریم محکم‌تر از یک دوچرخه شهری است. با این حال، سبک‌های مختلفی از فریم وجود دارد.



تفاوت اصلی بین فریم ها، در فریم های step-through (یا step-throu) و step-over(یا high-step) است . در واقع منظور از فریم های step-through آن مدل از فریم هایی است که قسمت بالایی تنه حذف شده و با یک قدم برداشتن می‌توان سوار دوچرخه شد و بهتر است به این مدل از فریم ها بگوییم فریم یک مرحله ای . اما فریم های step-over فریم هایی هستند که برای سوار شدن نیاز است یا دوچرخه را کج کنیم یا اینکه پای خود را بالاتر بیاریم. می‌توانیم به این نوع از فریم ها نیز بگوییم فریم دو مرحله ای ( دو مرحله برای سوار شدن باید انجام بدیم). فریم های step-over بیشتر در بازار دیده می‌شوند و اکثرا شکل آن ها شبیه به مثلث و لوزی یا الماسی شکل است.

به طور کلی فریم مناسب برای شما با توجه هدف و نیاز شما و اینکه چه چیزی ترجیح می‌دهید باید انتخاب شود. به عنوان مثال فریم های step-over برای افرادی که بیشتر از حد معمول سوار دوچرخه می‌شوند و مجدد پیاده می‌شوند ممکن است مناسب نباشد. همچنین برای افراد کم توان، مانند افراد میانسال سخت است که این نوع فریم را استفاده کنند.

علاوه بر فریم، سیستم تعلیق دوچرخه(کمک فنر) را نیز در نظر بگیرید. یک دوچرخه فقط با کمک فنر جلو یا عقب نوسانات بیشتری نسبت به یک سیستم تعلیق کامل به شما می‌دهد. در کل، انتخاب این مورد هم بستگی به استفاده شما از دوچرخه دارد. اگر قصد گشت و گذار در مسیر های آفرودی را دارید، توصیه می‌کنیم از یک دوچرخه با سیستم تعلیق کامل استفاده کنید. در غیر این صورت، کمک فنر جلو کفایت می‌کند.

 

ترمز و چرخدنده

ترمزها باعث می‌شوند بتوانید سرعت خود را کاهش دهید و در صورت مشاهده خطر در زمانی کوتاه توقف کنید. محبوب‌ترین نوع ترمز ها، ترمز های لقمه ای(V-Brakes)، ترمز های هیدرولیک دیسکی و ترمز های دیسکی مکانیکی هستند .

·      ترمز های هیدرولیک دیسکی قدرت بیشتری را در پاسخ زمانی کوتاه تری را برای توقف منتقل می‌کنند.

·      ترمز های لقمه ای برای سرعت های بیشتر هم از لحاظ عملکردی و هم از لحاظ قیمتی بسیار مناسب هستند.

·      ترمز های دیسکی مکانیکی پاسخ زمانی کوتاهی به اندازه ترمز های هیدرولیکی ندارند اما عملکردی مشابه با آن دارند. از لحاظ قیمتی نیز کمتر از ترمز های هیدرولیکی هستند.

درحالی که ترمز های دیسکی در صورت بروز خطر شما را متوقف می‌کند. سیستم چرخدنده دوچرخه الکتریکی به شما امکان تنظیم سرعت و گشتاور را می‌دهد تا در مسیر های مختلف با پستی بلندی های متفاوت بتوانید نیروی موتور و پدال خود را کنترل کنید.

سیستم های چرخدنده شامل دنده های دورانی (derailleur) که جدیدترین و گران ترین نوع چرخدنده هستند، دنده های هاب که بر روی چرخ عقب وصل می‌شوند و انواع و تعداد دنده های مختلفی دارد و مرسوم ترین نوع دنده دوچرخه در بازار ایران است و چرخدنده تک-دنده ای که از قدیمی ترین نوع چرخدنده است.

سبک دوچرخه سواری خودتون رو در نظر بگیرید و بعد دوچرخه ای با ترمز سیستم چرخدنده مناسب نیازتون انتخاب کنید.

اگر شما یک دوچرخه سوار حرفه ای هستید که با سرعت بالا حرکت می‌کنید نیاز به ترمز های باکیفیت مثل دیسکی هیدرولیکی دارید تا بتوانید با زمان تاخیر کم و قدرت زیاد سرعت خودتون رو کنترل کنید. اگر شما یک دوچرخه سوار معمولی هستید نیازی به این مورد ندارید.

به طور مشابه، اگر شما اکثرا بر روی سطوح صاف حرکت می‌کنید نیازی به یک سیستم دنده دورانی پیشرفته یا حتی چرخدنده هاب با تعداد دنده مثلا ۳۶ تایی ندارید. اما اگر در شهری مثل تهران زندگی می‌کنید یا تمایل دارید در محیط هایی با پستی بلندی های زیاد دوچرخه سواری کنید نیاز است یک سیستم چرخدنده مناسب انتخاب کنید. مثلا سیستم چرخدنده هاب با تعداد دنده ۲۴ تایی می‌تواند انتخاب مناسب و اقتصادی باشد اما خب به مراتب هرچه تعداد دنده ها بیشتر باشد کنترل سرعت و گشتاور توسط شما بهتر می‌شود.

 

قیمت

به طور واضح و قطعی، بودجه یک عامل مهم برای خرید یک دوچرخه برقی مناسب است. مطمئن باشید دوچرخه های برقیی وجود دارد که با بودجه شما سازگار باشد.

شما می‌توانید یک دوچرخه برقی ساده که از قیمت پایه (در اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود تا قیمت ۸۰۰ میلیون تومان در بازار ایران پیدا کنید.

اگر به تازگی می‌خواهید دوچرخه سواری با دوچرخه برقی را شروع کنید، پیشنهاد می‌کنیم هزینه اضافی نکنید.

می‌توانید دوچرخه های مختلفی را تست کنید تا متوجه شوید چه دوچرخه‌ای مناسب شماست . به عنوان مثال می‌توانید از قسمت تست درایو، تست رایگان دوچرخه های برقی آدوا را تجربه کنید. دوچرخه های مید-درایو آدوا حس پایداری و هیجان را برای شما ایجاد می‌کنند و بهترین فرصت است که این حس را با تست رایگان تجربه‌ش کنید.

 همیشه امکان ارتقا به یک مدل گران قیمت تر در آینده وجود دارد. شما قطعا نمی‌خواهید پول زیادی را برای خرید یک دوچرخه برقی لاکچری خرج کنید تا بعدا از آن هیچ استفاده ای نبرید .

گارانتی نیز یکی از عواملی است که در هزینه تاثیرگذار است. یک تولید کننده معتبر که گارانتی برتری ارائه می‌دهد ممکن است هزینه‌های تعمیر را برای شما صرفه‌جویی کند. این موضوع همچنین می‌تواند اعتماد بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد، زیرا شما می‌دانید که دوچرخه برقی شما بهترین ضمانت را دارد.

 

تعمیرات و نگهداری

بعد از خرید دوچرخه برقی، شما باید کمی به فکر نگهداری از آن باشید. به عنوان مثال، مهم است که آن را به طور منظم تمیز کنید، فشار باد تایرها را بررسی کنید و زنجیر دوچرخه را روغن کاری کنید.

در هر صورت، حتی با نگهدای مناسب، دوچرخه برقی شما ممکن است با مشکلات فنی مواجه شود. به عنوان مثال زنجیر دوچرخه ممکن است پاره شود یا لاستیک آن پنچر شود .

شما خودتان می‌توانید برخی از مشکلات را رفع کنید. اما در برخی موارد دیگر، شاید لازم باشد از تعمیرگاه دوچرخه با ابزار و تخصص لازم کمک بگیرید.لازم کمک بگیرید.

موقع خرید یک دوچرخه برقی به ابزارهایی که برای تعمیرات دارید توجه کنید. از خودتون این سوالات رو بپرسید :

·      آیا در نزدیکی منزل شما فروشگاه یا تعمیرگاه دوچرخه ای وجود دارد که به دوچرخه برقی مسلط باشد ؟

·      آیا این فروشگاه می‌تواند قطعاتی که نیاز به تعویض دارند رو تهیه کند ؟

·      آیا این فروشگاه توانایی و تخصص لازم برای تعمیر و نگهداری از این برند دوچرخه برقی من را دارد ؟

اگر الان پاسخ این سوالات را بدانید، در آینده استرس شما را کمتر می‌کند.

لازم است که بگوییم دوچرخه های برقی آدوا، علاوه بر اینکه دارای یکسال گارانتی هستند، پنج سال خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند و شما با انتخاب محصولات آدوا هیچ نگرانیی از بابت تعمیرات و نگهداری دوچرخه برقی خود ندارید.

 

لوازم جانبی

بعد از اینکه شما درباره یک دوچرخه برقی تصمیم گرفتید، وقتش رسیده که یکسری لوازم جانبی تهیه کنید. بسته به نوع دوچرخه، ممکن است این لوازم پایه ای مثل گلگیر، سبد یا چراغ را نداشته باشد.

اگر باید این موارد را به طور جداگانه خریداری کنید، هزینه آن ها را به قیمت نهایی دوچرخه خود اضافه کنید.

توجه به انواع لوازم جانبی نیز اهمیت دارد، زیرا باید مطمئن باشید لوازمی که می‌خواهید تهیه کنید، بدون نقص و مشکل روی دوچرخه شما نصب می‌شوند؛ مثل سبد یا خورجین .

قطعا شما نمی‌خواهید الان یک دوچرخه برقی بخرید که بعد متوجه شوید لوازم جانبی که مد نظر دارید با دوچرخه شما سازگار نیست.

می توانید انواع لوازم جانبی دوچرخه را در قسمت لوازم یدکی و جانبی سایت آدوا مشاهده کنید.

بعد از مطالعه این مقاله ضمن آگاهی در مورد انواع دوچرخه برقی، می‌توانید دوچرخه متناسب با نیاز خودتون رو انتخاب کنید.

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت توسعه قوای محرکه دینا است.

طراحی و توسعه توسط شرکت سورا