شما احتمالا بالاخره اولین دوچرخه برقی خود را خریدهاید و دفترچه راهنمای آن را از اول تا آخر خواندهاید. این یعنی اطلاعات زیادی درباره سیستم پدال کمکی (Pedal Assist) و تنظیم آن بدست آورده اید.
اما آیا میدانید سیستم پدال کمکی چگونه کار میکند یا چگونه از آن استفاده کنید تا بیشترین بهره را از دوچرخه سواری خود ببرید؟ اگر پاسخ شما "نه" یا حتی "شاید" است، نگران نباشید.
در ادامهی این سری از مقاله های دوچرخه برقی آدوا، همه چیزهایی که باید درباره سطوح پدال کمکی بدانید و نحوه استفاده و زمان مناسب استفاده از آنها را پوشش میدهیم. پس بیایید شروع کنیم!
· سیستم پدال کمکی (Pedal Assist) چیست؟
سیستم پدال کمکی دقیقاً همان چیزی است که از نامش پیداست: یک سیستم الکتریکی روی دوچرخه برقی که پدال زدن را آسانتر میکند و به شما کمک میکند تا با تلاش کمتر، سریعتر حرکت کنید. بله، هر دوچرخه برقی دارای سیستم پدال کمکی (PAS) است.
هر سیستم PAS دارای سطوح مختلفی است که میتوانید آنها را از طریق نمایشگر دوچرخه که معمولاً روی فرمان قرار دارد، کنترل کنید. با افزایش سطح پدال کمکی، قدرت موتور بیشتر میشود و در نهایت سرعت شما افزایش مییابد.
اگرچه سیستم پدال کمکی در همه انواع دوچرخههای برقی، از دوچرخههای کوهستان برقی گرفته تا دوچرخههای تفریحی ساحلی، وجود دارد، اما همه سیستمهای PAS یکسان نیستند. با این حال، مهم نیست که دوچرخه چند سطح کمک دارد یا این سطوح چه نامی دارند، هدف آنها یکسان است: کمک کردن به حرکت رو به جلو دوچرخه های برقی .
تنها چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که سیستم پدال کمکی، پدال زدن را آسانتر میکند.
· سطوح پدال کمکی در مقابل دوچرخه سنتی
سیستم پدال کمکی دوچرخه برقی و سیستم دندههای دوچرخه سنتی شباهتهای زیادی دارند.
سیستم دندهها در دوچرخههای سنتی به شما کمک میکند تا سطح مقاومت را با شدت پدال زدن خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، وقتی با یک تپه بزرگ روبرو میشوید، دنده سبکتر مقاومت کمتری ایجاد میکند و پدال زدن را آسانتر میکند. در حالی که در جادههای صاف یا سراشیبی، دنده سنگینتر مقاومت بیشتری ایجاد میکند اما سرعت شما را افزایش میدهد.
به طور مشابه، سیستم پدال کمکی، پدال زدن را آسانتر میکند، اما به جای تغییر دنده، قدرت بیشتری از باتری به موتور میفرستد. مثلاً وقتی با دوچرخه برقی از یک تپه بالا میروید، سطح بالاتر پدال کمکی باعث میشود که آن تپه مانند یک تپه کوچک به نظر برسد.
حالا، دندهها و سیستم PAS لزوماً جدا از هم نیستند. بسیاری از دوچرخههای برقی ها به ویژه دوچرخههای برقی کوهستان هم دنده و هم سطوح سیستم پدال کمکی دارند.
وقتی با یک دوچرخه برقی که دنده دارد رکاب میزنید، کافی است دنده و سطح پدال کمکی را انتخاب کنید که برای شما حرکت راحت تر باشد. در جادههای صاف، ممکن است یک دنده متوسط و سطح پدال کمکی پایین را انتخاب کنید تا باتری شما ذخیره شود و مسافت بیشتری را طی کنید. اگر در حال بالا رفتن از یک تپه طولانی هستید، ممکن است یک دنده سبکتر و سطح پدال کمکی بالاتر را انتخاب کنید تا پاهای شما خسته نشوند.
ترکیب دندها و سیستم های پدال کمکی بینهایت هستند در واقع، این زیبایی دوچرخههای برقی است!
· سیستم پدال کمکی در مقابل دسته گاز (Throttle)
هم سیستم پدال کمکی و هم دسته گاز، مکانیسمهایی هستند که دوچرخههای برقی را به حرکت درمیآورند. اما دسته گاز با سیستم پدال کمکی تفاوت دارد، زیرا با چرخاندن دسته یا فشار دادن یک دکمه، دوچرخه را به حرکت درمیآورد بدون نیاز به پدال زدن.
دسته گاز معمولاً روی دسته دوچرخه قرار دارد و با چرخاندن یا فشار دادن آن، موتور فعال میشود و یک تقویت فوری ایجاد میکند، حتی اگر رکاب نزنید. این تجربه شبیه به راندن موتورسیکلت است و باتری بیشتری نسبت به سیستم پدال کمکی مصرف میکند.
همچنین مهم است بدانید که همه دوچرخههای برقی دارای سیستم پدال کمکی هستند، اما تنها دوچرخههای کلاس ۲ (و برخی مدلهای خارج از کلاس) دارای دسته گاز هستند.
سنسورهای موتور چگونه بر سطوح سیستم پدال کمکی تأثیر میگذارند؟
دوچرخههای برقی از یک سنسور، معمولاً سنسور سرعت سنح پدال (Cadence Sensor) یا سنسور گشتاور (Torque Sensor)، استفاده میکنند تا تصمیم بگیرند چه زمانی موتور را فعال کنند. هر کدام از این سنسورها روش متفاوتی برای ایجاد قدرت دارند.
سنسور سرعت سنج پدال (Cadence Sensor)
در این سیستم، تقریباً یک ارتباط مستقیم بین سطح سیستم پدال کمکی و حداکثر سرعت برای آن سطح وجود دارد. سنسور سرعت سنج پدال، مانند یک کلید روشن/خاموش عمل میکند: به محض شروع به پدال زدن، موتور روشن میشود و به محض توقف، موتور خاموش میشود. این سیستم ممکن است با یک تکان ناگهانی همراه باشد.
از آنجا که موتور با یک سطح قدرت ثابت کار میکند که توسط سطح سیستم پدال کمکی انتخابشده تعیین میشود، ممکن است به نقطهای برسید که پاهای شما دیگر تأثیری در حرکت دوچرخه نداشته باشند. این حالت به عنوان "پدال زدن بیش از حد" شناخته میشود.
نکته برای حرفهای ها: برای جلوگیری از "پدال زدن بیش از حد"، با افزایش سطح سیستم پدال کمکی، دندههای سنگینتر را انتخاب کنید. از سطح کمک پایین شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید تا به تعادل مناسبی بین قدرت پا و موتور برسید.
· سنسور گشتاور (Torque Sensor)
در این سیستم، سطوح پدال کمکی همچنان حداکثر قدرت موتور را تعیین میکنند، اما نه به صورت ثابت. شما سطح پدال کمکی را نه برای رسیدن به یک سرعت خاص، بلکه برای دریافت مقدار مشخصی از تقویت قدرت پا تنظیم میکنید.
به عبارت دیگر، سطح بالاتر پدال کمکی باعث تقویت بیشتر قدرت هر ضربه پدال میشود. این سیستم نیاز به کار بیشتر پاهای شما دارد، زیرا موتور فقط زمانی قدرت میدهد که شما پدال بزنید.
· سطوح سیستم پدال کمکی به زبان ساده
سیستم PAS معمولاً چندین سطح کمک دارد که اغلب از ۱ تا ۵ شمارهگذاری میشوند. با این حال، برخی سیستمها ممکن است تنها ۳ سطح یا حتی تا ۷ سطح داشته باشند. برخی دیگر ممکن است نامهای متفاوتی برای سطوح سیستم پدال کمکی داشته باشند، مانند "Eco"، "Touring"، "Turbo" و "Boost".
صرف نظر از نام یا تعداد سطوح، انتخاب سطح مناسب پدال کمکی به عواملی مانند مهارت دوچرخهسواری، سبک مورد علاقه دوچرخه سواری، بار اضافی و نوع مسیر بستگی دارد. در ادامه، یک سیستم PAS با ۵ سطح کمکی را بررسی میکنیم.
سطح ۰
در این سطح، هیچ کمک مکانیکی دریافت نمیکنید. موتور هیچ کمکی نمیکند و دوچرخه مانند یک دوچرخه سنتی عمل میکند. راندن بدون کمک پدال به شما امکان میدهد باتری را برای مواقع ضروری، مانند یک تپه طولانی، ذخیره کنید.
سطوح ۱ و ۲
سطح ۱، یک فشار کوچک به سواری شما اضافه میکند، اما برای دوچرخههای سنگین، ممکن است تفاوت محسوسی بین سطوح ۰ و ۱ وجود نداشته باشد. معمولاً در سطح ۲ است که دوچرخه سواران احساس میکنند پدالها راحتتر حرکت میکنند. این سطوح پایین کمک، برای جادههای صاف و هموار ایدهآل هستند.
سطوح ۳ و ۴
افزایش سطح سیستم پدال کمکی به شما قدرت دوچرخه سواری بیشتری برای بخشهای چالشبرانگیز میدهد. سطوح ۳ و ۴ برای بالا رفتن از تپهها و حمل بار سنگین (یا حتی یک کودک) مناسب هستند. در این سطوح، موتور کار بیشتری را انجام میدهد و فشار روی پاهای شما به شدت کاهش مییابد.
سطح ۵
بالاترین سطح سیستم پدال کمکی معمولاً برای صعودهای سخت یا بخشهایی از جاده که نیاز به سرعت بالا دارید، استفاده میشود. بهتر است از سطح ۵ به ندرت استفاده کنید، زیرا میتواند به سرعت باتری را خالی کند. با تعادل در استفاده از سطوح سیستم پدال کمکی، دوچرخه سواری شما بسیار راحتتر خواهد بود.
· مزایای استفاده از سطوح سیستم پدال کمکی
سیستم PAS یکی از ویژگیهای تعیینکننده دوچرخههای برقی است و بدون آن، دوچرخه برقی فقط یک دوچرخه معمولی است. سطوح مختلف پدال کمکی به دوچرخه سواران در راههای مختلف کمک میکنند. در اینجا به چند مورد از این مزایا اشاره میکنیم:
لذت بیشتر از سواری: سیستم پدال کمکی باعث میشود سواری طولانیتر و چالشبرانگیزتر، برای همه دوچرخه سواران (از مبتدیان تا حرفهایها) لذتبخشتر شود.
رفتن به سر کار بدون عرق کردن: با سیستم پدال کمکی، میتوانید سریعتر و با تلاش کمتری به محل کار برسید، بدون اینکه عرق کنید.
بالا رفتن راحتتر از تپهها: سیستم پدال کمکی به شما قدرت میدهد تا از تپههای شیبدار به راحتی بالا بروید.
ورزش ایمنتر برای سالمندان: دوچرخههای برقی به سالمندان امکان میدهند تا به طور ایمن ورزش کنند و استقلال خود را حفظ کنند.
افزایش تحرک: برای افرادی که مشکلات مفصلی یا محدودیتهای حرکتی دارند، سیستم پدال کمکی فشار روی مفاصل را کاهش میدهد و دوچرخهسواری را ممکن میسازد.
· با سیستم پدال کمکی به ارتفاعهای جدیدی برسید
سیستم PAS بخش ضروری دوچرخههای برقی است و به لطف آن، میتوانیم به کارهای بیشتری دست بزنیم. سریعتر به محل کار برسیم، از تپههای سخت بالا برویم و حتی اگر آسیب دیده اید دوباره به دوچرخهسواری بازگردیم.
امیدواریم اکنون درک بهتری از نحوه کار سیستم PAS و چگونگی استفاده از سطوح سیستم پدال کمکی برای لذتبخشتر کردن سواری خود داشته باشید. قدم بعدی این است که روی زین بنشینید و سطوح مختلف PAS را خودتان را تنظیم کنید و دوچرخه سواری لذت بخشی را امتحان کنید!
برای اینکه اطلاعات بیشتری از دوچرخه برقی داشته باشید، حتما به بخش مجله علمی دوچرخه برقی آدوا مراجعه کنید.