آخرین مطالب

برچسب ها

مزیت دوچرخه برقی در دنیای مدرن

مزیت دوچرخه برقی در دنیای مدرن

امیر تهرانی

15 آذر 1402 17:37

مزیت دوچرخه برقی در دنیای مدرن

در دنیای امروز تکنولوژی پیشرفت‎‎‎‎‎های بسیاری داشته است.این پیشرفت باعث شده‎‎‎‎‎‎‎‎است که در جهت افزایش میزان سلامت، بتوانیم ورزش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها یا لوازم ورزشی جدیدتری را مورد استفاده قراردهیم.یکی از این لوازم ورزشی دوچرخه برقی است.مزیت دوچرخه برقی در دنیای امروز بسیار گسترده است که در ادامه با آن آشنا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوید.

دوچرخه برقی بسیار زود در بین مردم محبوبیت پیدا کرد. قبل از کرونا فروش دوچرخه برقی از سال 2016 تا 2019 در اروپا سه برابر شده بود، حتی در زمان کرونا نیز استفاده از این وسیله رشد قابل توجهی داشت. بعنوان مثال در انگلستان در سال 2020 مقدار جست و جوی آن 47 درصد در مورد دوچرخه برقی رشد کرد،این افزایش در بازار حقیقی نیز خود را با رشد 114 درصدی نمایان کرد.دلایلی که دوچرخه برقی رشد نمایانی داشته است:

• یک وسیله راحت و آسان است.

• در ترافیک بسیار مطمئن حرکت می‎‎‎‎‎کنید.

• وقتی با آن به محل کار می‎‎‎‎‎‎‎روید سرزنده هستید.

• این یک وسیله سلامت بخش است.


مزیت دوچرخه برقی بر محیط زیست



دوچرخه برقی به عنوان یک وسیله حمل و نقل در مقایسه با سایر وسایل آسیب خیلی کمتری را بر محیط زیست وارد می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند.یکی از مزیت‎‎‎‎‎ دوچرخه برقی این است که از سوخت فسیلی در این نوع دوچرخه استفاده نمی‎‎‎‎‎‎‎شود.

 تاثیرات وارد شده به محیط زیست در اثر تولید هر خودرو حتی خودروهای الکتریکی بسیار زیاد و سنگین است. بسته به برند خودرو، اندازه ، وزن و فرآیندهای کارخانه خودرو ساز ردپای کربن حاصل از تولید یک خودرو جدید بین 6 تا 35 تن است. سایت گوآردین یک شیوه نامه‎‎‎‎‎‎ای برای اینکه چه میزان گاز دی اکسید کربن برای تولید خودرو شما تولید می‎‎‎‎‎‎شود ارائه نموده است که حدود 720 کیلوگرم به ازای هر کیلو گرم وزن خودرو می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎باشد. که شامل تمام پروسه خط مونتاژ ،تغییر شکل فلزات، تولید لاستیک و پلاستیک ها و بازاریابی و فروش خودروها است. موضوع مهم این است که کارخانجات تولید دوچرخه برقی،ردپای کربن بسیار کمتری دارند. اگر حتی ما اطلاعات زیادی در خصوص ردپای کربن تولید دوپرخه برقی نداشته باشیم، با توجه به تفاوت وزن بسیار زیاد می‎‎‎‎‎‎توان فرض کرد که در این زمینه می‎‎‎‎‎‎‎‎توانیم از مقدار زیادی از تولید دی اکسید کربن جلوگیری کنیم.


مقایسه تولید گاز گلخانه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای دی اکسید کربن بین خودرو بنزینی،خودرو برقی و دوچرخه برقی



آیا تا کنون شنیده اید که آینده ارسال بار با وسایل نقلیه بسیار کوچک انجام می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود؟

 از زمان شروع همه‎‎‎‎‎‎‎‎‎گیری بیماری کرونا برای ما مشخص شد که ارسال بار، روزانه چقدر مهم است . با توجه به رشد شهرنشینی پیش‎‎‎‎‎‎‎‎بینی شده است که ارسال بار در داخل شهر 78 درصد تا سال 2030 رشد خواهد نمود.یعنی حداقل،افزایش 30 درصدی رشد تولید گاز گلخانه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای اگر برای آن راهکاری نیندیشیم.

 خوشبختانه در حال حاضر انتخاب‎‎‎‎‎‎‎های زیادی برای کاهش و کم نمودن تولید گاز دی اکسید کربن وجود دارد. مانند: دوپرخه برقی باربر ،اسکوترهای برقی،پهپادهای برقی و یا حتی ربات‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها. ولی سوال مهم این است که این‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها واقعا چقدر تولید گاز دی اکسید کربن را کم می‎‎‎‎‎‎نمایند؟ برای نمایش بهتر مزایای وسایل حمل و نقل کوچک ما سه وسیله دوچرخه برقی باربر ،خودرو برقی و خودرو بنزینی را در پیمایش 200000 کیلومتر از نظر تولید گاز گلخانه ای دی اکسید کربن باهم مقایسه می‎‎‎‎‌کنیم.

 برای مقایسه تولید گاز دی اکسید کربن (خودرو در مقایسه دوچرخه بار بر) در نمودار بالا تولید گاز دی اکسید کربن را در مراحل تولید ،مواد ،باطری و همچنین زمان استفاده نشان می‎‎‎‎‎دهد، بیشترین تولید گاز دی اکسید کربن در زمانی است که وسیله در حال استفاده می‎‎‎‎‎‎‎باشد. حالا آن وسیله می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎خواهد بنزین مصرف کند یا اینکه برق. بر اساس اندازه گیری‎‎‎‎‎های انجام شده میزان تولید گاز دی اکسید کربن در طول زمان عمر در خودرو بنزینی برابر با 57.5 تن، برای خودرو برقی برابر با 50.5 تن و برای دوچرخه برقی باربر برابر با 3 تن است.


مزایای دوچرخه برقی درکاهش آلودگی گاز دی اکسید کربن


نکته جالب این است که خودرو برقی نسبت به خودرو بنزینی نمی‎‎‎‎‎‎تواند خیلی زیاد تولید گاز دی اکسید کربن را کم نماید. در زمان مصرف،تولید گاز دی اکسید کربن خودرو برقی نصف خودرو بنزینی است، ولی اصل تولید گاز دی اکسید کربن در خودرو های بنزینی مربوط به مواد وتولید و باطری است که در خودرو برقی هم می‎‎‎‎‎‎باشد. در نهایت در طول 200 هزار کیلومتر پیمایش فقط 7 تن کاهش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد.

دومین نکته جالب این است که مهمترین تاثیر در تولید گاز دی اکسید کربن مربوط به وزن وسیله نقلیه است. هر مقدار وسیله سنگین تر باشد، تولید گاز دی اکسید کربن نیز بالا تر می‎‎‎‎‎‎‎‎‎رود. وزن دوچرخه باربری برقی (150 کیلو گرم )چهارده بار سبک تر از یک خودرو سواری است.لاستیک های دوچرخه کوچک تر از خودرو است.

درست است که دوچرخه باربری برقی کاملا عاری از کربن نیست و در زمان تولید و مصرف وسیله،گاز دی اکسید کربن تولید می‎‎‎‎‎کند،ولی میزان آن بسیار کمتر است. در مقایسه با خودرو بنزینی 94.8 درصد کمتر تولید می‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند و در مقایسه با خودرو برقی 94 درصد کمتر تولید گاز دی اکسید کربن می‎‎‎‎‎‎‎نماید.


بهترین وسیله نقلیه برای حذف تولید گاز دی اکسید کربن



وقتی‎‎‎‎‎‎‎‎‎که صحبت از حذف عوامل تولید گاز دی اکسید کربن می‎‎‎‎‎‎‎شود، روشن است که وسیله نقلیه کوچک نسبت به خودروها بسیار بهتر هستند. تحقیقات نشان داده شده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎است که دوچرخه باربری برقی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند تا 32 درصد از ارسال بار، 50 درصد از سرویس‎‎‎‎‎‎‎های خدمات و در نهایت تا 80 درصد از سفرهای شخصی درون شهری را می‎‎‎‎‎تواند پوشش دهد.اتحادیه اروپا دوچرخه سواری را بعنوان مهمترین گزینه برای حذف گاز گلخانه ای دی اکسید کربن انتخاب نموده و به دنبال وضع قوانین و زیرساخت برای آن است.

با تحقیقات بیشتر مشخص شده است که بیش از 53 درصد از هزینه حمل و نقل مربوط به ارسال های نهایی است. کاهش این هزینه نقش بسیار زیادی در انتخاب سرویس‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ارائه خدمات و اپراتورها دارد.


تاثیر دوچرخه برقی برکاهش آلودگی هوا در زمان تولید سوخت


در دوچرخه برقی به ازای هر 3.8 لیتر سوخت مصرفی(منظور آن انرژیی است که صرف تولید برق برای شارژ باطری می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود )می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید 16000 کیلومتر رانندگی کنید. این عدد بسیار بالا است و حتی بهترین خودروهای برقی و هیبریدی هم نمی‎‎‎‌توانند با این مقدار مصرف سوخت رقابت نمایند. بطور مثال در خودرو هیوندای هیبریدی این عدد 93 کیلومتر به ازای هر 3.8 لیتر سوخت مصرفی بوده و در خودرو تسلا مدل ایکس این عدد 144 الی 154 کیلومتر بر 3.8 لیتر سوخت مصرفی است. این یکی از مزیت دوچرخه برقی است که باعث می‎‎‎‎‎شود آسیب بسیار کمی به محیط زیست و هوا وارد گردد.

به عبارت دیگر صدمه و هزینه وارد شده به محیط زیست بخاطر استفاده از خودروها و کامیون‎‎‎‎‎‎‎های رایج بسیار سنگین است. شرکت‎‌های خودروسازی مدام در این زمینه ادعا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند که در حال کاهش مصرف سوخت هستند ولی بدون در نظر گرفتن تغییر بنیادی به خودروهای برقی در واقع این تلاش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎هاچیزی نیستند. در حقیقت باوجود تغییرات و بهبودهای انجام گرفته، بصورت سالانه در آمریکا 130 میلیارد گالن (در حدود 600 میلیارد لیتر) سوخت مصرف می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود.حال سوال این است چند تن گاز دی اکسید کربن برای تولید این میزان سوخت وارد محیط زیست می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود؟

پیش بینی‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها نشان می‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد که فقط در ازای تولید هر میلیون تن سوخت در حدود 59000 تا328 هزار تن گاز دی اکسید کربن تولید می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود. اگر این عدد را در 130 میلیارد گالن سوخت مصرفی ضرب نماییم، در سال بین 240 میلیارد تا 1300 میلیارد تن گاز دی اکسید کربن در آمریکا فقط برای تولید سوخت در هوا منتشر می‎‎‎‎‎‎‎‎گردد.

در ایران مصرف روزانه سوخت در حدود 240 میلیون لیتر برای بنزین و گازوییل است. در سال این عدد 87 میلیارد لیتر (87 میلیون تن ) میشود. از حاصلضرب این عدد در گاز دی اکسید کربن تولید شده میزان تولید گاز دی اکسید کربن فقط برای تولید سوخت در ایران در سال بین 5 میلیون تا 28میلیون تن تولید و در هوا منتشر می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گردد. آیا واقعا تا کنون به این اعداد قبل از پر کردن باک بنزین خود فکر کرده‎‎‎‎‎‎‎‎‎اید؟


نفع دوچرخه برقی بر کاهش آلودگی هوا حاصل از سوختن


گاز دی اکسید کربن یکی از محصولات استاندارد حاصل از احتراق سوخت در موتور خودروها می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎باشد که باید در زمانی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎که مزیت دوچرخه برقی را بررسی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎نماییم آن را در نظر بگیریم.بصورت جهانی بیش از 23 درصد گاز دی اکسید کربن دنیا،حاصل از سوخت خودروها در سفرهای داخل شهرها است.براساس جدیدترین مطالعات نشان می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد که اختلاف فاحشی بین آلودگی‎‎‎‎‎‎‎های حاصل از دوچرخه برقی نسبت به خودور هست. حالا به ازای 40 مایل مسافرت در روز و یا 15000 مایل در سال که متاسفانه این اختلاف هیچ وقت کم نمی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود.در هر 15000 مایل مسافرت در دوچرخه برقی 300 کیلوگرم اکسید کربن تولید میشود در حالی‎‎‎‎‎‎که در خودرو این عدد 7000 کیلوگرم است.

بعضی افراد شاید فکر کنند که با استفاده از خودرو برقی نیز می‎‎‎‎‎‎‎‎‎توان این تغییرات را بوجود آورند درصورتی‎‎‎‎‎‎که با خودرو برقی این عدد کم می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود. محققان در انگلیس محاسبه کرده‎‎‎‎‎‎‎اند که اگر هر فرد با خودرو برقی حرکت نماید در نهایت 12 درصد گاز دی اکسید کربن کم می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود. اگر هر نفر با دوچرخه برقی سفرهای کاری داخل شهر را براند می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند تا 50 درصد تولید گاز گلخانه ای را کاهش داد.


کاهش زباله‏‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها با استفاده از دوچرخه برقی



تولید زباله و دفع کردن موضوع دیگری است که وقتی در حال مقایسه تاثیرات وسایل حمل و نقل روی محیط زیست هستید باید آن را در نظر بگیرید. دوچرخه و خودرو هردو عمر جاودانه ندارند و باید روزی بعنوان زباله در نظر گرفته شوند ولی قطعا از رده خارج کردن و حذف نمودن خودرو و کامیون های فرسوده بسیار سخت تر از دوچرخه می‎‎‎‎‎‎باشد. فرض کنید هر آمریکایی در طول زندگی خود 9 ماشین را مصرف کند و جمعیت آمریکا در حدود 330میلیون نفر است بنابراین زباله حاصل از تولیدات خودروها بسیار زیاد است.

تعویض قطعات در خودرو مانند لاستیک خودروها خود یک موضوع دیگری است. آیا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دانید سالانه در حدود 200 میلیون تایر خودرو در آمریکا فروش می‎‎‎‎‎‎‎‎رود؟ بعلاوه از منظر محیط زیست تولید این تعداد و از رده خارج کردن لاستیک‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های کارکرده در سال در حدود 2.6 میلیون تن دی اکسید کربن تولید و در محیط منتشر می‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند.قطعا بسیاری از این تایرها دوباره در چرخه بازیافت قرار گرفته و دوباره از آن تایر ساخته می‎‎‎‎‎‎شود ولی این بازیافت برای محیط زیست دارای هزینه بسیار است و انرژی مصرف نموده و تولید گاز گلخانه ای می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند. بعنوان مثال در فرآیند لاستیک‎‎‎‎‎‎‎‎های فرسوده، لاستیک‎‎‎‎‎ها باید حمل شده و ریز ریز شده و دوباره ذوب گردند. سپس در سیستم تولید در محل‎‎‎‎‎‎‎‎‎های دیگر دوباره به لاستیک تبدیل شده وبعد از آن به محل‎‎‎‎‎‎‎های فروش لاستیک ارسال گردند. این یعنی تولید دی اکسید کربن برای هر فعالیت!!هرچند که این فعالیت بسیار مفید است ولی کلی منابع را هدر می‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد.

درست است برای دوچرخه برقی هم باید تایر را تعویض نمایید ولی اگر درست دوچرخه رانی کنید آن وقت در هر 4000 مایل نیاز به تعویض لاستیک دارید. از طرفی یکی مزیت دوچرخه برقی همین است که لاستیک و قطعات دوچرخه برقی نسبت به خوددو کوچک هستند و انرژی کمتری برای بازیافت صرف می‎‎‎‎‎‎‎کند.


کاهش آلودگی صوتی با دوچرخه برقی


تا اینجای مقاله متوجه شدیم که دوچرخه برقی مزایای زیادی دارد.یکی دیگر از مزیت دوچرخه برقی این است که آلودگی صوتی را کاهش میدهد. حتی با وجود خودرو برقی باز هم شما نمی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید صدای کمتر از دوچرخه برقی تولید نمایید. بر اساس تحقیقات دانشگاه پوردو هر خودرو در سرعت 65 مایل بر ساعت حدود 70 دسی بل صدا در 20 فوت فاصله تولید می‎‎‎‎‎‎‎کند (شبیه به جارو برقی ). این عدد در کامیون با سرعت 40 مایل بر ساعت در حدود 84 دسی بل در فاصله 50 فوتی است .صدای خودرو به تنهایی آزاردهنده نیست ولی وقتی‎‎‎‎‎‎‎که در محیط‎‎‎‎‎‎های شلوغ این صداها گسترش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎یابد می‎‎‎‎‎‎تواند مشکل‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎آفرین برای زندگی شود . بعنوان مثال در تحقیقاتی در لندن مشخص شده است که ترافیک‎‎‎‎‎های معمول در بلندمدت باعث افزایش استرس و فشار خون شده است. همچنین پیش‎‎‎‎‎‎بینی کرده‎‎‎‎‎اند که خطر مرگ را 4 درصد بیشتر از محیط‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های آرام می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎نماید.


نتیجه گیری دوچرخه برقی یا خودرو



استفاده از دوچرخه برقی حتی بعنوان بخشی از حمل و نقل روزانه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند تاثیر گذار بوده و روندهای اعلام شده را تغییر دهد و باعث تغییرات بزرگ ذیل می‎‎‎‎‎‎‎شود:

• بطور مشخص میزان ردپای کربن را کاهش می‏‎‎‎‎‎‎دهد .

• آلودگی در شهر شما و بخش‎‎‎‎‎‎‎‎‎های دیگر جهان را کاهش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد .

• الودگی صوتی را کاهش می‎‎‎‎‎‎‎دهد .

جان پیرسون مدیر اجرایی دی اچ ال (باربری آلمان )می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گوید : استفاده از دوچرخه می‎‎‎‎‎‎‎‎تواند مزایای جذاب بسیاری داشته باشد. آن‎‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانند ترافیک‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های شهری را دور بزنند و دوبرابر سریع‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تر از خودروهای باربری به مقصد برسند. هزینه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مالک در کل مدت استفاده نسبت به خودرو نصف است.

با خواندن این مطالب متوجه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شویم که مزیت دوچرخه برقی بسیار فراوان است. البته ما دراین مقاله فقط به مزیت دوچرخه برقی در محیط زیست اشاره کردیم درحالیکه استفاده از دوچرخه برقی دارای منافع اقتصادی وتندرستی زیادی است.













کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت توسعه قوای محرکه دینا است.

طراحی و توسعه توسط شرکت سورا