در دنیای امروز تکنولوژی پیشرفتهای بسیاری داشته است.این پیشرفت باعث شدهاست که در جهت افزایش میزان سلامت، بتوانیم ورزشها یا لوازم ورزشی جدیدتری را مورد استفاده قراردهیم.یکی از این لوازم ورزشی دوچرخه برقی است.مزیت دوچرخه برقی در دنیای امروز بسیار گسترده است که در ادامه با آن آشنا میشوید.
دوچرخه برقی بسیار زود در بین مردم محبوبیت پیدا کرد. قبل از کرونا فروش دوچرخه برقی از سال 2016 تا 2019 در اروپا سه برابر شده بود، حتی در زمان کرونا نیز استفاده از این وسیله رشد قابل توجهی داشت. بعنوان مثال در انگلستان در سال 2020 مقدار جست و جوی آن 47 درصد در مورد دوچرخه برقی رشد کرد،این افزایش در بازار حقیقی نیز خود را با رشد 114 درصدی نمایان کرد.دلایلی که دوچرخه برقی رشد نمایانی داشته است:
• یک وسیله راحت و آسان است.
• در ترافیک بسیار مطمئن حرکت میکنید.
• وقتی با آن به محل کار میروید سرزنده هستید.
• این یک وسیله سلامت بخش است.
مزیت دوچرخه برقی بر محیط زیست
دوچرخه برقی به عنوان یک وسیله حمل و نقل در مقایسه با سایر وسایل آسیب خیلی کمتری را بر محیط زیست وارد میکند.یکی از مزیت دوچرخه برقی این است که از سوخت فسیلی در این نوع دوچرخه استفاده نمیشود.
تاثیرات وارد شده به محیط زیست در اثر تولید هر خودرو حتی خودروهای الکتریکی بسیار زیاد و سنگین است. بسته به برند خودرو، اندازه ، وزن و فرآیندهای کارخانه خودرو ساز ردپای کربن حاصل از تولید یک خودرو جدید بین 6 تا 35 تن است. سایت گوآردین یک شیوه نامهای برای اینکه چه میزان گاز دی اکسید کربن برای تولید خودرو شما تولید میشود ارائه نموده است که حدود 720 کیلوگرم به ازای هر کیلو گرم وزن خودرو میباشد. که شامل تمام پروسه خط مونتاژ ،تغییر شکل فلزات، تولید لاستیک و پلاستیک ها و بازاریابی و فروش خودروها است. موضوع مهم این است که کارخانجات تولید دوچرخه برقی،ردپای کربن بسیار کمتری دارند. اگر حتی ما اطلاعات زیادی در خصوص ردپای کربن تولید دوپرخه برقی نداشته باشیم، با توجه به تفاوت وزن بسیار زیاد میتوان فرض کرد که در این زمینه میتوانیم از مقدار زیادی از تولید دی اکسید کربن جلوگیری کنیم.
مقایسه تولید گاز گلخانهای دی اکسید کربن بین خودرو بنزینی،خودرو برقی و دوچرخه برقی
آیا تا کنون شنیده اید که آینده ارسال بار با وسایل نقلیه بسیار کوچک انجام میشود؟
از زمان شروع همهگیری بیماری کرونا برای ما مشخص شد که ارسال بار، روزانه چقدر مهم است . با توجه به رشد شهرنشینی پیشبینی شده است که ارسال بار در داخل شهر 78 درصد تا سال 2030 رشد خواهد نمود.یعنی حداقل،افزایش 30 درصدی رشد تولید گاز گلخانهای اگر برای آن راهکاری نیندیشیم.
خوشبختانه در حال حاضر انتخابهای زیادی برای کاهش و کم نمودن تولید گاز دی اکسید کربن وجود دارد. مانند: دوپرخه برقی باربر ،اسکوترهای برقی،پهپادهای برقی و یا حتی رباتها. ولی سوال مهم این است که اینها واقعا چقدر تولید گاز دی اکسید کربن را کم مینمایند؟ برای نمایش بهتر مزایای وسایل حمل و نقل کوچک ما سه وسیله دوچرخه برقی باربر ،خودرو برقی و خودرو بنزینی را در پیمایش 200000 کیلومتر از نظر تولید گاز گلخانه ای دی اکسید کربن باهم مقایسه میکنیم.
برای مقایسه تولید گاز دی اکسید کربن (خودرو در مقایسه دوچرخه بار بر) در نمودار بالا تولید گاز دی اکسید کربن را در مراحل تولید ،مواد ،باطری و همچنین زمان استفاده نشان میدهد، بیشترین تولید گاز دی اکسید کربن در زمانی است که وسیله در حال استفاده میباشد. حالا آن وسیله میخواهد بنزین مصرف کند یا اینکه برق. بر اساس اندازه گیریهای انجام شده میزان تولید گاز دی اکسید کربن در طول زمان عمر در خودرو بنزینی برابر با 57.5 تن، برای خودرو برقی برابر با 50.5 تن و برای دوچرخه برقی باربر برابر با 3 تن است.
مزایای دوچرخه برقی درکاهش آلودگی گاز دی اکسید کربن
نکته جالب این است که خودرو برقی نسبت به خودرو بنزینی نمیتواند خیلی زیاد تولید گاز دی اکسید کربن را کم نماید. در زمان مصرف،تولید گاز دی اکسید کربن خودرو برقی نصف خودرو بنزینی است، ولی اصل تولید گاز دی اکسید کربن در خودرو های بنزینی مربوط به مواد وتولید و باطری است که در خودرو برقی هم میباشد. در نهایت در طول 200 هزار کیلومتر پیمایش فقط 7 تن کاهش میدهد.
دومین نکته جالب این است که مهمترین تاثیر در تولید گاز دی اکسید کربن مربوط به وزن وسیله نقلیه است. هر مقدار وسیله سنگین تر باشد، تولید گاز دی اکسید کربن نیز بالا تر میرود. وزن دوچرخه باربری برقی (150 کیلو گرم )چهارده بار سبک تر از یک خودرو سواری است.لاستیک های دوچرخه کوچک تر از خودرو است.
درست است که دوچرخه باربری برقی کاملا عاری از کربن نیست و در زمان تولید و مصرف وسیله،گاز دی اکسید کربن تولید میکند،ولی میزان آن بسیار کمتر است. در مقایسه با خودرو بنزینی 94.8 درصد کمتر تولید میکند و در مقایسه با خودرو برقی 94 درصد کمتر تولید گاز دی اکسید کربن مینماید.
بهترین وسیله نقلیه برای حذف تولید گاز دی اکسید کربن
وقتیکه صحبت از حذف عوامل تولید گاز دی اکسید کربن میشود، روشن است که وسیله نقلیه کوچک نسبت به خودروها بسیار بهتر هستند. تحقیقات نشان داده شدهاست که دوچرخه باربری برقی میتواند تا 32 درصد از ارسال بار، 50 درصد از سرویسهای خدمات و در نهایت تا 80 درصد از سفرهای شخصی درون شهری را میتواند پوشش دهد.اتحادیه اروپا دوچرخه سواری را بعنوان مهمترین گزینه برای حذف گاز گلخانه ای دی اکسید کربن انتخاب نموده و به دنبال وضع قوانین و زیرساخت برای آن است.
با تحقیقات بیشتر مشخص شده است که بیش از 53 درصد از هزینه حمل و نقل مربوط به ارسال های نهایی است. کاهش این هزینه نقش بسیار زیادی در انتخاب سرویسهای ارائه خدمات و اپراتورها دارد.
تاثیر دوچرخه برقی برکاهش آلودگی هوا در زمان تولید سوخت
در دوچرخه برقی به ازای هر 3.8 لیتر سوخت مصرفی(منظور آن انرژیی است که صرف تولید برق برای شارژ باطری میشود )میتوانید 16000 کیلومتر رانندگی کنید. این عدد بسیار بالا است و حتی بهترین خودروهای برقی و هیبریدی هم نمیتوانند با این مقدار مصرف سوخت رقابت نمایند. بطور مثال در خودرو هیوندای هیبریدی این عدد 93 کیلومتر به ازای هر 3.8 لیتر سوخت مصرفی بوده و در خودرو تسلا مدل ایکس این عدد 144 الی 154 کیلومتر بر 3.8 لیتر سوخت مصرفی است. این یکی از مزیت دوچرخه برقی است که باعث میشود آسیب بسیار کمی به محیط زیست و هوا وارد گردد.
به عبارت دیگر صدمه و هزینه وارد شده به محیط زیست بخاطر استفاده از خودروها و کامیونهای رایج بسیار سنگین است. شرکتهای خودروسازی مدام در این زمینه ادعا میکنند که در حال کاهش مصرف سوخت هستند ولی بدون در نظر گرفتن تغییر بنیادی به خودروهای برقی در واقع این تلاشهاچیزی نیستند. در حقیقت باوجود تغییرات و بهبودهای انجام گرفته، بصورت سالانه در آمریکا 130 میلیارد گالن (در حدود 600 میلیارد لیتر) سوخت مصرف میشود.حال سوال این است چند تن گاز دی اکسید کربن برای تولید این میزان سوخت وارد محیط زیست میشود؟
پیش بینیها نشان میدهد که فقط در ازای تولید هر میلیون تن سوخت در حدود 59000 تا328 هزار تن گاز دی اکسید کربن تولید میشود. اگر این عدد را در 130 میلیارد گالن سوخت مصرفی ضرب نماییم، در سال بین 240 میلیارد تا 1300 میلیارد تن گاز دی اکسید کربن در آمریکا فقط برای تولید سوخت در هوا منتشر میگردد.
در ایران مصرف روزانه سوخت در حدود 240 میلیون لیتر برای بنزین و گازوییل است. در سال این عدد 87 میلیارد لیتر (87 میلیون تن ) میشود. از حاصلضرب این عدد در گاز دی اکسید کربن تولید شده میزان تولید گاز دی اکسید کربن فقط برای تولید سوخت در ایران در سال بین 5 میلیون تا 28میلیون تن تولید و در هوا منتشر میگردد. آیا واقعا تا کنون به این اعداد قبل از پر کردن باک بنزین خود فکر کردهاید؟
نفع دوچرخه برقی بر کاهش آلودگی هوا حاصل از سوختن
گاز دی اکسید کربن یکی از محصولات استاندارد حاصل از احتراق سوخت در موتور خودروها میباشد که باید در زمانیکه مزیت دوچرخه برقی را بررسی مینماییم آن را در نظر بگیریم.بصورت جهانی بیش از 23 درصد گاز دی اکسید کربن دنیا،حاصل از سوخت خودروها در سفرهای داخل شهرها است.براساس جدیدترین مطالعات نشان میدهد که اختلاف فاحشی بین آلودگیهای حاصل از دوچرخه برقی نسبت به خودور هست. حالا به ازای 40 مایل مسافرت در روز و یا 15000 مایل در سال که متاسفانه این اختلاف هیچ وقت کم نمیشود.در هر 15000 مایل مسافرت در دوچرخه برقی 300 کیلوگرم اکسید کربن تولید میشود در حالیکه در خودرو این عدد 7000 کیلوگرم است.
بعضی افراد شاید فکر کنند که با استفاده از خودرو برقی نیز میتوان این تغییرات را بوجود آورند درصورتیکه با خودرو برقی این عدد کم میشود. محققان در انگلیس محاسبه کردهاند که اگر هر فرد با خودرو برقی حرکت نماید در نهایت 12 درصد گاز دی اکسید کربن کم میشود. اگر هر نفر با دوچرخه برقی سفرهای کاری داخل شهر را براند میتواند تا 50 درصد تولید گاز گلخانه ای را کاهش داد.
کاهش زبالهها با استفاده از دوچرخه برقی
تولید زباله و دفع کردن موضوع دیگری است که وقتی در حال مقایسه تاثیرات وسایل حمل و نقل روی محیط زیست هستید باید آن را در نظر بگیرید. دوچرخه و خودرو هردو عمر جاودانه ندارند و باید روزی بعنوان زباله در نظر گرفته شوند ولی قطعا از رده خارج کردن و حذف نمودن خودرو و کامیون های فرسوده بسیار سخت تر از دوچرخه میباشد. فرض کنید هر آمریکایی در طول زندگی خود 9 ماشین را مصرف کند و جمعیت آمریکا در حدود 330میلیون نفر است بنابراین زباله حاصل از تولیدات خودروها بسیار زیاد است.
تعویض قطعات در خودرو مانند لاستیک خودروها خود یک موضوع دیگری است. آیا میدانید سالانه در حدود 200 میلیون تایر خودرو در آمریکا فروش میرود؟ بعلاوه از منظر محیط زیست تولید این تعداد و از رده خارج کردن لاستیکهای کارکرده در سال در حدود 2.6 میلیون تن دی اکسید کربن تولید و در محیط منتشر میکند.قطعا بسیاری از این تایرها دوباره در چرخه بازیافت قرار گرفته و دوباره از آن تایر ساخته میشود ولی این بازیافت برای محیط زیست دارای هزینه بسیار است و انرژی مصرف نموده و تولید گاز گلخانه ای میکند. بعنوان مثال در فرآیند لاستیکهای فرسوده، لاستیکها باید حمل شده و ریز ریز شده و دوباره ذوب گردند. سپس در سیستم تولید در محلهای دیگر دوباره به لاستیک تبدیل شده وبعد از آن به محلهای فروش لاستیک ارسال گردند. این یعنی تولید دی اکسید کربن برای هر فعالیت!!هرچند که این فعالیت بسیار مفید است ولی کلی منابع را هدر میدهد.
درست است برای دوچرخه برقی هم باید تایر را تعویض نمایید ولی اگر درست دوچرخه رانی کنید آن وقت در هر 4000 مایل نیاز به تعویض لاستیک دارید. از طرفی یکی مزیت دوچرخه برقی همین است که لاستیک و قطعات دوچرخه برقی نسبت به خوددو کوچک هستند و انرژی کمتری برای بازیافت صرف میکند.
کاهش آلودگی صوتی با دوچرخه برقی
تا اینجای مقاله متوجه شدیم که دوچرخه برقی مزایای زیادی دارد.یکی دیگر از مزیت دوچرخه برقی این است که آلودگی صوتی را کاهش میدهد. حتی با وجود خودرو برقی باز هم شما نمیتوانید صدای کمتر از دوچرخه برقی تولید نمایید. بر اساس تحقیقات دانشگاه پوردو هر خودرو در سرعت 65 مایل بر ساعت حدود 70 دسی بل صدا در 20 فوت فاصله تولید میکند (شبیه به جارو برقی ). این عدد در کامیون با سرعت 40 مایل بر ساعت در حدود 84 دسی بل در فاصله 50 فوتی است .صدای خودرو به تنهایی آزاردهنده نیست ولی وقتیکه در محیطهای شلوغ این صداها گسترش مییابد میتواند مشکلآفرین برای زندگی شود . بعنوان مثال در تحقیقاتی در لندن مشخص شده است که ترافیکهای معمول در بلندمدت باعث افزایش استرس و فشار خون شده است. همچنین پیشبینی کردهاند که خطر مرگ را 4 درصد بیشتر از محیطهای آرام مینماید.
نتیجه گیری دوچرخه برقی یا خودرو
استفاده از دوچرخه برقی حتی بعنوان بخشی از حمل و نقل روزانه میتواند تاثیر گذار بوده و روندهای اعلام شده را تغییر دهد و باعث تغییرات بزرگ ذیل میشود:
• بطور مشخص میزان ردپای کربن را کاهش میدهد .
• آلودگی در شهر شما و بخشهای دیگر جهان را کاهش میدهد .
• الودگی صوتی را کاهش میدهد .
جان پیرسون مدیر اجرایی دی اچ ال (باربری آلمان )میگوید : استفاده از دوچرخه میتواند مزایای جذاب بسیاری داشته باشد. آنها میتوانند ترافیکهای شهری را دور بزنند و دوبرابر سریعتر از خودروهای باربری به مقصد برسند. هزینههای مالک در کل مدت استفاده نسبت به خودرو نصف است.
با خواندن این مطالب متوجه میشویم که مزیت دوچرخه برقی بسیار فراوان است. البته ما دراین مقاله فقط به مزیت دوچرخه برقی در محیط زیست اشاره کردیم درحالیکه استفاده از دوچرخه برقی دارای منافع اقتصادی وتندرستی زیادی است.